Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Pytanie dotyczy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1101) - dalej u.z.p.o.ś. Nasza drukarnia jest objęta pozwoleniem zintegrowanym na emisję zanieczyszczeń do atmosfery, ścieków do wód oraz na wytwarzanie odpadów. Dodatkowo posiadamy pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie niektórych substancji szczególnie niebezpiecznych do środowiska wodnego.

Jaki wpływ będą miały ostatnie zmiany ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. na nasze pozwolenia? Czy tracą one ważność, czy zostaną na nas nałożone jakieś nowe obowiązki?

 

Odpowiedź:

Wejście w życie u.z.p.o.ś. nie powoduje, że posiadane przez zakład pozwolenie zintegrowane i wodnoprawne wygasają.

Pozwolenie wodnoprawne aktualne jest więc do określonej w nim daty ważności.

Natomiast pozwolenie zintegrowane powinno być zmienione przez organ ochrony środowiska z urzędu na bezterminowe i powinno być dostosowane do nowych wymagań prawnych.

Z ważniejszych spraw, jakie mogą dotyczyć prowadzącego instalację IPPC, można wskazać sporządzenie i załączenie do wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego (jeżeli zakład o taką zmianę wystąpi) tzw. raportu początkowego.

Ważną zmianą jest sprecyzowanie, że również pobór próbek w ramach prowadzonych pomiarów wielkości emisji musi być objęty akredytacją.

Zastosowanie mogą mieć art. 28 ust. 2 i art. 29 ust. 1 i 2 u.z.p.o.ś. oraz zmieniony art. 147a ust. 1 p.o.ś. Porównanie zapisu tego artykuł w wersji obecnej i sprzed zmiany rozstrzyga jednoznacznie, że zakresem akredytacji dotyczącym pomiarów wielkości emisji objęto także pobór prób. Dotychczas takie rozumowanie było kwestionowane i podważane m.in. przez sądy administracyjne.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.