Celem Dyrektywy MCP jest ograniczanie emisji zanieczyszczeń ze średnich źródeł energetycznego spalania przez m.in. określenie norm emisji do powietrza takich substancji, jak: dwutlenek siarki, tlenek i dwutlenek azotu (w przeliczeniu na dwutlenek azotu) oraz pył – dla średnich źródeł spalania paliw, czyli takich, których nominalna moc cieplna jest równa lub większa niż 1 MW i mniejsza niż 50 MW.

W obecnym stanie prawnym średnie źródła spalania paliw są objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia na emisję (pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenia zintegrowanego) albo obowiązkiem zgłoszenia. Problem może wystąpić w przypadku pojedynczego źródła o nominalnej mocy cieplnej wynoszącej dokładnie 1 MW, eksploatowanego jako jedyne źródło w zakładzie. Zgodnie z przepisami rozporządzenia z 2.07.2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. poz. 880) w obecnym stanie prawnym obowiązek zgłoszenia dotyczy źródeł spalania paliw, w przypadku których łączna nominalna moc cieplna takich źródeł eksploatowanych w danym zakładzie przekracza 1 MW. Docelowo, dla zachowania zgodności z postanowieniami dyrektywy MCP, zgłoszenia powinny obejmować wszystkie średnie źródła spalania paliw, tj. źródła o jednostkowej nominalnej mocy cieplnej od 1 MW.

Źródła wymagające pozwolenia na emisję podlegają okresowym pomiarom emisji, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 30.10.2014 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody. W odniesieniu do źródeł wymagających zgłoszenia obowiązki pomiarowe mogą być nakładane przez organy ochrony środowiska w drodze decyzji. Ponadto źródła spalania paliw, w tym źródła średnie, są objęte wymaganiami emisyjnymi na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z 4.11.2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów.

Emisyjne i pomiarowe postanowienia dyrektywy MCP zostaną przeniesione do prawa polskiego przez zmianę dwóch przywołanych wyżej rozporządzeń wykonawczych do ustawy Poś. Zmienić należy także zakres mocowy źródeł podlegających zgłoszeniu, przez objęcie zgłoszeniami źródeł o nominalnej mocy cieplnej wynoszącej 1 MW. Wdrożenie dyrektywy MCP wymaga także zmiany ustawy Poś w zakresie, w jakim reguluje ona kwestie pozwoleń na emisję i zgłoszeń, jak również zasad łączenia źródeł spalania paliw (zasady łączenia źródeł są obecnie sformułowane w art. 157a ust. 2 ustawy Poś w odniesieniu do dużych źródeł spalania paliw, w zakresie wynikającym z dyrektywy IED).

Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu Sejmu zaprezentował poseł Wojciech Skurkiewicz. Do III czytania projektu Sejm przystąpi w jutrzejszym bloku głosowań.

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z 14.09.2017 r.

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami