Odpowiedź: datą powstania przychodu będzie ostatni dzień kwartału, chyba że w tym okresie usługobiorca nie osiągnie uzgodnionej limitu sprzedaży, w takiej sytuacji dniem powstania przychodu będzie ostatni dzień półrocza.

Uzasadnienie: zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.
Oznacza to, że przychód powstanie w dacie wystąpienia najwcześniejszego z ww. zdarzeń. Od tej zasady istnieją pewne wyjątki. Jeden z nich dotyczy usług określanych mianem ciągłych, czyli takich których świadczenie polega na stałym, ciągłym, trwającym stale, powtarzalnym zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia. Z usługami ciągłymi mamy do czynienia w analizowanym przypadku. O dacie powstanie przychodu w przypadku ww. usług rozstrzyga art. 14 ust. 1e u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
W analizowanym przypadku okresem rozliczeniowym jest – co do zasady – kwartał z tym, że jeżeli w tym okresie usługobiorca nie osiągnie określonego poziomu sprzedaży, okresem rozliczeniowym będzie ostatni dzień półrocza.
W świetle ww. zapisów umowy datą powstania przychodu będzie ostatni dzień kwartału, chyba że w tym okresie usługobiorca nie osiągnie uzgodnionej limitu sprzedaży, w takiej sytuacji dniem powstania przychodu będzie ostatni dzień półrocza.
Zasadność ww. stanowiska wynika również z treści art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f., w którym zawarta jest definicja przychodu z działalności gospodarczej. Zgodnie z tym przepisem za przychód z działalności uważa się zasadniczo kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.
Zatem powstanie należności z tytułu świadczonych przez podatnika usług (powstanie przychodu) następuje w momencie powstania prawnej możliwości domagania się przez niego od drugiej strony (usługodawcy) zapłaty należności z tytułu wykonanej usługi.
W analizowanym przypadku nie zawsze upływ kwartału oznaczać będzie powstanie po stronie zleceniobiorcy uprawnienia do domagania się zapłaty za wykonane usługi. Jeżeli bowiem podatnik świadczący usługi na rzecz kontrahenta nie uzyska określonego poziomu sprzedaży nie powstanie po jego stronie przychód należny. Zleceniobiorca nie będzie miał w takie sytuacji prawa do żądania wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług. W takim przypadku okres rozliczeniowy ulegnie przedłużeniu, co tym samy oznacza, że moment powstania przychodu zostanie przesunięty na ostatni dzień półrocza.
 
Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu działalności gospodarczej i podatków znajdziesz w Kompasie Księgowo Kadrowym