Na początku tego tygodnia zarząd lotniska wezwał generalnego wykonawcę pasa startowego, czyli firmę Erbud, do przedstawienia do 20 lutego br. harmonogramu napraw - przy zastosowaniu betonu cementowego - dwóch odcinków pasa.
"Dokumenty przesłane w środę po południu do Lotniska Warszawa/Modlin przez Erbud zawierają harmonogram prac naprawczych progów drogi startowej w technologii betonowej, czyli takiej, jakiej oczekiwał port lotniczy" - powiedziała Mikołajczyk. Zaznaczyła, że jednocześnie wykonawca wciąż rekomenduje technologię asfaltobetonową, której lotnisko nie bierze już pod uwagę.
"Harmonogram w technologii betonowej przewiduje 67 dni na wykonanie robót, co spełnia oczekiwania portu. Jednak jest to harmonogram warunkowy, uwzględniający zapewnienie przez spółkę receptury mieszanki, co zgodnie z umową, jak i ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, leży po stronie wykonawcy" - zaznaczyła.
Dodała, że teraz dokumenty są szczegółowo analizowane przez specjalistów. "Będziemy domagać się wyjaśnień kilku niejednoznacznych punktów" - zaznaczyła Mikołajczyk.
Lotnisko w Modlinie od prawie dwóch miesięcy nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich. 22 grudnia 2012 r. inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch tzw. progów betonowych odcinków, o długości 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, co spowodowało, że samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych.
Rejsy z Modlina zostały przeniesione do innych portów lotniczych, głównie na Lotnisko Chopina. W środę węgierski Wizz Air poinformował, że kolejny raz przedłuża swoją obecność na Lotnisku Chopina, tym razem do 26 października br. Natomiast irlandzki Ryanair ma korzystać z Lotniska Chopina do 30 kwietnia br. Samoloty obu tych przewoźników latały z Modlina od lipca ub.r. do czasu zamknięcia tego lotniska.
We wtorek Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin otrzymał ekspertyzę wykonaną przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, z której wynika m.in., że przyczynami powstawania odprysków ma drodze startowej była obecność w zastosowanym w mieszkance betonowej kruszywie znaczącej liczby ziaren węglanowych i węglanowo-ilastych, które nie powinny się w nim znaleźć.
Natomiast firma Erbud przekonuje, że powodem uszkodzenia było użycie nieodpowiednich środków do odladzania nawierzchni pasa startowego. Nie zgadzają się z tym przedstawiciele Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Jako dowód tego, że spękania nie powstały na skutek użycia do odladzania nawierzchni pasa startowego nieodpowiednich środków, lotnisko przytacza m.in. argument, że spękania zaobserwowano też ubiegłej zimy, gdy nie używano żadnych środków chemicznych. Pęknięcia zauważono też na drodze kołowania, a tam nigdy nie używano żadnych środków chemicznych - twierdzą władze portu w Modlinie.
Modlin: generalny wykonawca potrzebuje ponad dwa miesiące na naprawę pasa startowego
Erbud może naprawić pas startowy na lotnisku w Modlinie w ciągu 67 dni, w technologii betonowej - poinformowała w czwartek doradca zarządu lotniska w Modlinie Edyta Mikołajczyk, powołując się na dokumenty przesłane przez tę firmę.