Mamy skąd czerpać ekologiczne wzorce


„Jeszcze w 1993 r. u naszego zachodniego sąsiada recyklingowi było poddawanych 42 proc. opakowań szklanych, zaś już w 1999 było to 75 proc. W przypadku makulatury nastąpił wzrost z 18 proc. do 70 proc., zaś plastiku z 9 proc. do 60 proc. Jak widać jest to dość znaczący wzrost ponownego wykorzystania surowców W ostatnich latach w Polsce również obserwujemy zwiększanie wydatków na ochronę środowiska i recykling.

Poza oczywistym aspektem, jakim jest dbanie o nasze otoczenie i przyrodę, obserwujemy dynamiczny rozwój sektora zajmującego się utylizacją. Dlatego już dzisiaj warto rozwijać tę gałąź gospodarki, aby w przyszłości uniknąć problemów, jakie obecnie mają Stany Zjednoczone z pozbywaniem się śmieci.– mówi Dariusz Mainka, kierownik sprzedaży urządzeń przemysłowych HSM Polska Sp. z o.o.


Recykling może być opłacalny

Dla przeciętnego konsumenta kupującego produkty pakowane do plastikowych butelek problem kończy się wraz z ich wyrzuceniem do kosza. Dlatego warto podkreślić znaczenie technologii, która wspiera nas w walce z rosnącymi stertami śmieci. Obok segregacji odpadów jest to jedyna możliwość skutecznego dbania o środowisko. Maszyny wspierające proces recyklingu nie tylko pozwalają dbać o środowisko. Mogą one również przynosić wymierne korzyści finansowe, co możemy zaobserwować u naszego zachodniego sąsiada. Natomiast w Polsce jako przykład może posłużyć segment rynku, jakim jest skup papierowych opakowań. Zakładając w dużym przybliżeniu, że w Polsce zbiera się 1 mln ton papieru, oraz że zakłady papiernicze skupują go po około 200-300 zł za tonę, to można oszacować jego wartość na 200 do 300 mln zł w skali roku.


Markety stawiają na przetwarzanie i utylizację odpadów

Do segregacji oraz bardziej ekologicznego podejścia do przetwarzania i utylizacji odpadów coraz częściej przekonują się duże sieci marketów spożywczych. Przykładowo każdy sklep będący w sieci Biedronka ma obowiązek segregowania odpadów. Do recyklingu trafiają m.in. świetlówki, tonery, folia oraz makulatura. Specjalne pojemniki do segregacji odpadów stoją również w biurach sieci. W 2012 r. w sklepach i centrach dystrybucyjnych odzyskano i przekazano do recyklingu 122 tys. ton makulatury, 6,4 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych oraz 2,7 tys. ton opakowań z drewna. Sieć ściśle współpracuje z uprawnionymi jednostkami w zakresie odbioru odpadów żywnościowych. Jedyną formą zagospodarowania produktów przeterminowanych i nienadających się do sprzedaży jest przekazywanie ich wyspecjalizowanym firmom, także tym które dostarczają do sieci odpowiedni sprzęt wspomagający proces recyklingu.

- „W sklepach należących do sieci Biedronka wykorzystywane są belownice do makulatury i folii. Dzięki użytkowaniu tych maszyn w naszych sklepach zmniejszana jest objętość odpadów, a tym samym niższa jest również liczba kursów samochodów przewożących te odpady. Ograniczone zostaje w ten sposób zużycie paliwa, a także emisja dwutlenku węgla do środowiska” – informuje Zespół Biura Prasowego Jeronimo Martins Polska S.A., właściciela sieci sklepów Biedronka.