Gmina posiada opracowany projekt studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym zostały wyznaczone obszary lokalizacji turbin wiatrowych ze strefą ich oddziaływania oraz obszary warunkowej lokalizacji turbin wiatrowych ze strefą ich oddziaływania.


Obszary warunkowej lokalizacji są wprowadzone ze względu na zasięg oddziaływania dwóch turbin zlokalizowanych w gminie P. na niewielki fragment obszaru gminy sąsiedniej M. (turbiny są zlokalizowane na terenie gminy P. w pobliżu granicy gminy sąsiedniej M.).
 

Czy rozwiązanie zastosowane w studium dotyczące wyznaczenia obszaru warunkowej lokalizacji turbin wiatrowych ze strefą ich oddziaływania na inna gminę jest prawidłowe?
 

Obydwie gminy są zainteresowane sporządzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla farm wiatrowych.
 

Czy dopuszczalne jest równoległe prowadzenie dwóch procedur planów miejscowych przez dwie gminy w przypadku jednego zadania, jakim jest opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla farm wiatrowych, czy istnieje inne rozwiązanie?

Odpowiedź

Zgodnie z art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647) – dalej u.p.z.p., jeżeli na obszarze gminy przewiduje się wyznaczenie obszarów, na których rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW, a także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu, w studium ustala się ich rozmieszczenie.

Gmina nie może jednak w treści swoich aktów planistycznych wchodzić na obszar gminy sąsiedniej, gdyż nie ma takiej kompetencji. Gmina nie powinna więc w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zamieszczać ustaleń co do terenów leżących na obszarze sąsiedniej gminy.

W sytuacji, gdy obydwie gminy są zainteresowane sporządzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla farm wiatrowych, wskazane jest uzgodnienie z gminą sąsiednią konieczności wprowadzenia na jej terenie stref oddziaływania, po to aby każda z gmin zawarła niezbędne ustalenia w planie miejscowym dla swojego obszaru. Nie ma bowiem przeszkód, aby dwie sąsiadujące ze sobą gminy równolegle przeprowadzały swoje procedury uchwalenia planów miejscowych. Co więcej, w sytuacji, gdy inwestycja w postaci farm wiatrowych ma być zlokalizowana na granicy sąsiadujących ze sobą gmin, w związku z czym oddziaływać będzie na teren obydwu tych gmin, niezbędne jest, aby treść obydwu planów przewidywała możliwość zlokalizowania na tym terenie farm wiatrowych. Współpraca sąsiadujących gmin przy uchwalaniu planu miejscowego jest więc jak najbardziej wskazana.