Odpowiedź: działalność likwiduje się poprzez złożenie CEIDG-1. Zasadniczo na 7 naprzód należałoby zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o sporządzeniu remanentu likwidacyjnego.
Uzasadnienie: Likwidacja działalności gospodarczej może nastąpić w każdym momencie – nie jest przy tym konieczne jej odwieszenie. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o wykreślenie wpisu - w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Jeżeli działalność nie była wykonywana z powodu zawieszenia, za dzień zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej należy uznać dzień podjęcia przez przedsiębiorcę decyzji o likwidacji firmy.
Likwidacja działalności gospodarczej wywiera znaczne skutki w zakresie rozliczeń podatkowych. Zgodnie z § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm) - dalej r.p.k.p.r. – na dzień likwidacji działalności gospodarczej należy sporządzić remanent. Z kolei w myśl § 28 ust. 4 r.p.k.p.r. o zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu. W praktyce oznacza to konieczność zawiadomienia na 7 dni przed dniem likwidacji firmy.
Dodatkowo spis z natury trzeba także sporządzić na użytek VAT na podstawie art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Dodatkowo należy złożyć VAT-Z.
Na mocy art. 24 ust. 3a i nast. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji. O sporządzeniu wykazu nie informuje się organów podatkowych.