Pytanie
Nasza firma zajmuje się wyposażaniem obiektów inwentarskich. W związku z tym realizuje inwestycje. Na realizację inwestycji składa się dostawa towaru i montaż. Możliwe są dwa warianty - klient montuje dostarczony towar we własnym zakresie lub montażu dokonujemy my. Dostawy towarów do klienta odbywają się często na przełomie kilku miesięcy. Zdarza się, że rozpoczynamy wysyłki np. w listopadzie, a inwestycja kończy się np. w lutym następnego roku.
W jakim momencie prawidłowo powinniśmy rozpoznać u siebie powstanie obowiązku podatkowego?
Czy powstaje on z chwilą każdej częściowej wysyłki, czy też w zależności od wariantu?
Jeżeli montaż wykonuje nasza firma, to może wraz z podpisaniem protokołu odbioru montażu?
Czy jeżeli montaż wykonuje klient samodzielnie, to można przyjąć, że obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania ostatniej wysyłki?
Współpraca z klientami tak przebiega, że nie ma możliwości fakturowania każdej częściowej dostawy towarów, choćby z uwagi na fakt, że klienci często mają kredyty i dopłaty z Agencji Rolnej i instytucje te honorują jedynie fakturę rozliczeniową na sam koniec inwestycji.
Czy możliwe jest zatem by podpisywać z klientami umowy i w zależności od warunków zawartych w kontrakcie "regulować" moment powstania obowiązku podatkowego?
Czy można się tutaj posiłkować definicją przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel?
Czy dla celów dowodowych powinniśmy zawierać z klientami pisemne umowy, z których wynikać będzie, że prawo do rozporządzania jak właściciel przechodzi z chwilą dokonania ostatniej wysyłki towarów lub wraz z odbiorem montażu?