Jakie zezwolenia powinien posiadać zakład przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, aby firma mogła przekazać mu odpady tego rodzaju?

Pytanie pochodzi z publikacji Prawo Ochrony Środowiska

Jakie zezwolenia i ewentualnie inne wymagania powinien posiadać zakład przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, aby firma mogła przekazać mu odpady tego rodzaju?

Odpowiedź:

Zakład przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego powinien posiadać przede wszystkim zezwolenie na przetwarzanie tego rodzaju odpadów, przy czym może to być odrębne zezwolenie albo mieszczące się w ramach pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego. Prowadzący zakład przetwarzania musi być ponadto wpisany do rejestru prowadzonego przez GIOŚ, a z chwilą utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) – dalej u.o. – do tego rejestru prowadzonego przez marszałka województwa.

Uzasadnienie:

Zasadniczo odpady wolno przekazywać podmiotom posiadającym odpowiednią decyzję wymienioną w art. 27 ust. 2 pkt 1 lub 2 u.o. albo posiadającym wpis do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o. (zwolnieni z obowiązku uzyskania zezwolenia na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki – jak na razie takie rozporządzenie nie zostało wydane).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1155) – dalej u.z.s.e.e. nie wprowadza odrębnych zezwoleń dla zakładów przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, są to posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, o którym mowa w art. 41 u.o.

Należy co prawda zauważyć, że pojęcie przetwarzania w u.z.s.e.e. i w u.o. różnią się. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 u.z.s.e.e., przetwarzanie to wszystkie czynności podejmowane po przekazaniu zużytego sprzętu do przedsiębiorcy prowadzącego zakład przetwarzania w celu demontażu obejmującego usunięcie z tego sprzętu składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych, określonych w załączniku nr 2 do u.z.s.e.e., pocięcie oraz przygotowanie do odzysku lub unieszkodliwiania. Tak zdefiniowane przetwarzanie mieści się w pojęciu przetwarzania w rozumieniu u.o. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 21 u.o., przez przetwarzanie rozumie się procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie, a zgodnie z art. 41 ust. 1 u.o., przetwarzanie wymaga uzyskania zezwolenia. Przetwarzanie odpadów może być objęte odrębnym zezwoleniem, może też, na wniosek posiadacza odpadów, być objęte jednym zezwoleniem na zbieranie i przetwarzanie odpadów; wymagania dotyczące przetwarzania mogą zawierać się również w pozwoleniu na wytwarzanie odpadów lub w pozwoleniu zintegrowanym.

Zgodnie z art. 45 ust. 4 u.o., wytwórca odpadów, który prowadzi przetwarzanie odpadów, może być zwolniony z obowiązku uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie tej działalności, jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów – o ile oczywiście we wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględni odpowiednio wymagania przewidziane dla wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. W takim przypadku pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględnia odpowiednio wymagania przewidziane dla zezwolenia na przetwarzanie odpadów, wówczas pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest jednocześnie zezwoleniem na przetwarzanie odpadów. Tak samo pozwolenie zintegrowane obejmujące przetwarzanie jest jednocześnie zezwoleniem na przetwarzanie odpadów. Pozwolenia na wytwarzanie odpadów i pozwolenia zintegrowane są wydawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.)

Przejściowo (do dnia 23 stycznia 2015 r.) podstawę działania zakładu przetwarzania może stanowić decyzja wydana na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) - dalej u.o. z 2001 r. Dotychczasowe zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zachowują moc na czas, na jaki zostały wydane, nie dłużej niż 2 lata od dnia wejścia w życie nowej u.o. (przepis przejściowy dotyczy zarówno odrębnych zezwoleń, jak i również części dotyczącej zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania w tzw. decyzjach łącznych wydanych na podstawie art. 31 i 32 u.o. z 2001 r.). Ze względu na zmianę podstawy prawnej (uchylenie u.o. z 2001 r., wejście w życie nowej u.o.) dotychczas wydane zezwolenia nie mogą być zmieniane, wymagane jest uzyskanie nowego zezwolenia na podstawie nowej u.o.

Prowadzący zakład przetwarzania musi być ponadto wpisany do rejestru prowadzonego przez GIOŚ na podstawie dotychczasowych przepisów u.z.s.e.e. (przepisy te zostały uchylone przez u.o., ale stosuje się je do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 u.o.). Z chwilą utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 u.o., prowadzący zakład przetwarzania będzie mógł wykonywać działalność w zakresie przetwarzania zużytego sprzętu po uzyskaniu wpisu do tego rejestru prowadzonego przez marszałka województwa. To, czy prowadzący zakład przetwarzania posiada zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami wpis do rejestru prowadzonego przez GIOŚ, można łatwo sprawdzić na stronie internetowej GIOŚ – www.rzseie.gios.gov.pl.

Maria Duczmal, autorka współpracuje z publikacją Prawo Ochrony Środowiska

Odpowiedzi udzielono 24 lipca 2014 r.

Data publikacji: 27 lipca 2014 r.