Jakie wymagania należy spełnić, aby eksportować do Niemiec produkty uboczne? Jakie dokumenty powinien posiadać kierowca, który transportuje towar? Produkt uboczny będzie zastosowany jako paliwo. Nie ma dokumentu, który potwierdzałby, że nie jest to już odpad.

Odpowiedź:
Transport produktów ubocznych w rozumieniu art. 11 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2016 r., poz. 1987) odbywa się na podstawie przepisów dotyczących rzeczy (przedmiotów niebędących odpadami). Oprócz dokumentów wymaganych przez ustawę z 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 128, ze zm.) na trasach międzynarodowych, w tym w Niemczech, kierowca powinien posiadać:
– licencję na międzynarodowy transport drogowy,
– zezwolenie na międzynarodowy przewóz rzeczy,
– CMR,
– karnet TIR,
– karnet ATA (międzynarodowy dokument celny, który umożliwia i usprawnia odprawę celną towarów wywożonych tymczasowo, np. w celach akwizycyjnych czy wystawienniczych),
– zezwolenie EKMT (zezwolenia wielokrotne i wielostronne przyznawane krajom członkowskim Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu. Na ich podstawie można wykonywać przewozy pomiędzy krajami członkowskimi EKMT oraz w tranzycie przez ich terytoria; zezwolenie jest ważne dla wszystkich pojazdów przedsiębiorcy, jednak każdorazowo z zezwolenia może korzystać tylko jeden pojazd),
– zezwolenie na przewóz kabotażowy, jeśli jest wykonywany.
Przy wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego należy pamiętać o obowiązku posiadania przez kierowcę w pojeździe i okazywania na żądanie służb kontrolnych świadectwa kierowcy, jeżeli jest ono wymagane, tj. w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy wobec kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Ponadto, zanim polski kierowca pojedzie z ładunkiem do Niemiec, należy zgłosić odpowiednim służbom, przesyłając niemieckojęzyczny formularz o zamiarze świadczenia pracy w Niemczech do kolońskiej siedziby niemieckiej służby celnej. Jednakże kierowca nie musi przy sobie posiadać kopii zgłoszenia ani umowy czy dokumentów związanych z płacą minimalną (np. potwierdzenia wydania ostatniej wypłaty). Jeśli jednak kierowca zostanie zatrzymany do kontroli drogowej, kontrolujący sprawdzą, czy faktycznie został on zgłoszony w niemieckim rejestrze (do tej to informacji niemieccy funkcjonariusze mają dostęp we własnym zakresie). Jeśli kierowca zgłoszony będzie, reszta kontroli odbędzie się zdalnie, w późniejszym terminie – niemiecki urząd celny zgłosi się do firmy o przesłanie wspomnianych powyżej dokumentów przetłumaczonych na język niemiecki.

Formularz zgłoszenia jest ważny przez pół roku od daty wysłania. Po upływie tego czasu należy wysłać następny.

Istnieje możliwość zawarcia w formularzu wszystkich operacji transportowych, które będą realizowane w okresie do 6 miesięcy.
W takim przypadku w załączniku do ww. formularza wystarczające jest wpisanie nazwisk kierowców, ich dat urodzenia oraz daty rozpoczęcia i przewidywanej daty zakończenia operacji transportowych, bez konieczności wyszczególniania każdej kolejnej operacji transportowej, która ma być wykonana we wskazanym w formularzu terminie.

Nie ma wymogu powiadamiania niemieckiej administracji celnej o zmianach w zaplanowanych operacjach transportowych, jeżeli pierwsze powiadomienie zostało już wysłane, chyba że przewozy będą realizowane przez kierowców, których nie wymieniono w wysłanym już formularzu.

Jeśli okaże się, że kierowca nie został zgłoszony, na jego pracodawcę zostanie nałożona kara wynosząca 5 tys. euro.
Kierowca powinien mieć również takie dokumenty potwierdzające uprawnienia przewoźnika do wykonywania działalności transportowej oraz zezwolenia na wykonywanie określonych przewozów.

Piotr Ćwiek, autor współpracuje z publikacją Prawo Ochrony Środowiska
Odpowiedzi udzielono 18.05.2017 r.
 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów