Pytanie
Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w zawieraniu usług turystycznych na rzecz organizatorów imprez turystycznych (typowa agencja turystyczna). Jego wynagrodzeniem jest prowizja uzyskiwana od organizatora imprezy.
W celu zwiększenia sprzedaży podatnik planuje wprowadzenie bonów rabatowych na swoje usługi. Bony te byłyby sprzedawane do zorganizowanych odbiorców (głównie duże zakłady pracy, które rozdawałyby je swoim pracownikom jako premie, z okazji świąt, czy w ramach świadczeń z funduszu świadczeń socjalnych).
Sprzedaż bonów następowałaby po cenie nominalnej, tj. np. 50, 100 czy 200 zł.
Posiadacz bonu w okresie jego ważności uprawniony jest do nabycia imprezy turystycznej u podatnika ze zniżką stanowiącą równowartość bonu.
Jakie skutki w podatku dochodowym rodzi sprzedaż bonu, a jakie jego realizacja?
Czy sprzedaż bonu jest przychodem, który powinien być udokumentowany fakturą, czy wystarczy nota księgowa?
W założeniu bon ma być dla wystawcy całkowicie neutralny finansowo - przez jego emisję chodzi o zachęcenie do nabywania imprez turystycznych właśnie u wystawcy bonu.