Pytanie
Nasza spółka sprzedaje meble na rynki krajowy i zagraniczny. Na mocy podpisanych umów handlowych jesteśmy zobowiązani ponosić część kosztów marketingowych, reklamowych. W zamian klienci wydzielają osobne powierzchnie na ekspozycję mebli, których sprzedaż prowadzimy. Meble na ekspozycji są już ich własnością. W związku z tym zamierzamy nieodpłatnie przekazywać materiały do aranżacji ekspozycji w salonach meblowych klientów np. dostarczać projekt ekspozycji, nadzór nad jej aranżacją oraz niektóre elementy ozdobne (oświetlenie, wazony, figurki, talerze, atrapy książek i telewizorów). Zakupione w tym celu materiały i usługi traktujemy jako koszty reklamy. Zobowiązujemy również klientów do zamontowania otrzymanych od nas tablic z nazwą i logo spółki, aby już na zewnątrz klient indywidualny rozpoznawał, że w tym salonie może nasze meble zakupić. Ponadto przekazujemy stojaki do eksponowania cen na meblach, antyramy do eksponowania rysunków technicznych, wymiarów mebli. Te z kolei materiały traktujemy jako zwykłe koszty handlowe.
Czy nasze postępowanie jest prawidłowe?
Czy jest wymagane inne udokumentowanie przekazywanych materiałów, poza fakturą zakupu, na której zamieścimy informację o celu przekazania i na rzecz jakiego kontrahenta przekazanie nastąpiło?
Kontrahentowi nie wystawiamy żadnej faktury, traktując przekazane materiały jako naszą własność. Przedstawiciele handlowi sprawdzają cyklicznie czy na ekspozycji stoją wybrane zestawy meblowe z przekazanymi przez nas dodatkami aranżacyjnymi, nie sporządzamy jednak szczegółowego spisu inwentarza.
Jakie konsekwencje podatkowe rodzi nieodpłatne przekazanie tych materiałów kontrahentom z krajów UE oraz z krajów trzecich w podatku dochodowym od osób prawnych?