Jakie działania powinien podjąć PINB?
W sytuacji, gdy organ administracji publicznej (tu: PINB) powziął wątpliwości co do okoliczności zgonu strony zobowiązanej na mocy ostatecznej decyzji administracyjnej do rozbiórki obiektu budowlanego, winien w pierwszej kolejności zwrócić się do urzędu stanu cywilnego, w obrębie właściwości którego zamieszkuje (lub zamieszkiwała) strona z wnioskiem o udostępnienie informacji co do tej osoby, w szczególności pozyskania informacji o okoliczności ewentualnego zgonu. W przypadku pozyskania informacji, że strona żyje, należy podjąć działania celem ustalenia jej adresu, co oznacza, że należy wystąpić do Wydziału Udostępniania Informacji Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA (dawniej: Centralne Biuro Adresowe).
Jeżeli jednak okaże się, że strona zmarła koniecznym będzie ustalenie kręgu jej spadkobierców. Zwraca się uwagę, że w sytuacji śmierci zobowiązanego na jego spadkobierców przejdą z chwilą jego śmierci - zgodnie z unormowaniem art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - dalej k.c. - prawa i obowiązki majątkowe zmarłego. Z kolei art. 924 k.c. stanowi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy. Sądowe stwierdzenie nabycia spadku nie ma charakteru konstytutywnego. Poświadcza jedynie, że osoba wskazana w postanowieniu spadek nabyła. Nie istnieje żaden przymus uzyskania przez spadkobiercę takiego postanowienia a konieczność legitymowania się nim występuje jedynie w niektórych typach postępowania głównie przed organami administracji publicznej, ale tego typu postępowaniem nie są objęte nakazy, o których mowa w art. 66 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud. (zob.: wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 września 2009 r., II SA/Kr 707/09). Nadto jak wskazał WSA w Warszawie w wyroku z dnia 25 stycznia 2005 r. wydanym w sprawie IV SA 3592/03 bezspornym jest, iż nałożony decyzją nakaz rozbiórki jest obowiązkiem o charakterze nieosobistym, bowiem wynika on z faktu władztwa nad określoną rzeczą, które to władztwo w wyniku nabycia spadku przechodzi na spadkobierców. Na nich też przechodzi obowiązek wykonania decyzji (zob.: wyrok NSA z 21 marca 2001 r., IV SA 232/99). W cytowanym wyroku sąd stwierdził, że w przypadku analogicznym jak w omawianym pytaniu, nie ma podstaw do przyjęcia bezprzedmiotowości postępowania uzasadniającej zastosowanie art. 162 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - dalej k.p.a.
Należy jednak zwrócić uwagę, że w judykaturze można spotkać stanowisko przeciwne do wyżej przedstawionego.
Odnosząc się natomiast do osoby pełnomocnika należy zauważyć, że z chwilą śmierci mocodawcy pełnomocnictwo wygasa, stąd jeżeli strona zmarła adwokat, o którym wspomina autor pytania przestał być pełnomocnikiem, niemniej jednak organ może skontaktować się z nim celem ustalenia kręgu ewentualnych spadkobierców (o ile adwokat będzie dysponował taką wiedzą).
Anna Kawecka