Przedsiębiorca prowadzi działalność w zakresie usług budowlanych, remontów, wymiany stolarki okiennej. Stare wymontowane okna gromadzi na działce, tzn. wymontowuje z nich szyby a ramy magazynuje i wycina z nich kliny do montażu nowych okien. Ma jedynie zarejestrowaną działalność gospodarczą i zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Jakie decyzje z zakresu gospodarki odpadami powinien posiadać? Czy wójt, na podstawie art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o., powinien wydać przedsiębiorcy decyzję o uprzątnięciu tych ram okiennych?
Przy założeniu, że wójt uzna, że stare ramy okienne są odpadami w rozumieniu u.o., to jest uprawniony do wydania decyzji z art. 34 u.o. Przemawia za tym następująca teza wynikająca z definicji art. 3 ust. 3 pkt 22 zdanie drugie u.o. "wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej", zaś w przedmiotowym przypadku właściciel ram przekazuje przedsiębiorcy wymontowane ramy jako odpad, którego chce się pozbyć. Wykorzystując te ramy przedsiębiorca wytwarza odpady bez złożonej informacji o wytwarzanych odpadach oraz prowadzi odzysk tych odpadów na co również nie posiada zezwolenia. Z kolei magazynując odpady na działce przedsiębiorca zbiera odpady bez zezwolenia na zbieranie odpadów. Wszystkie te naruszenia podlegają sankcjom – karom administracyjnym, przewidzianym w art. 79b u.o.
Odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do u.o., których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany. W wyniku świadczenia usług budowlanych, a takimi jest wymiana okien powstają odpady w postaci m.in. ram, gruzu i szkła. Działalność taka wymaga uzyskania decyzji zatwierdzającej PGO, w której określone byłyby obowiązki wskazane w art. 21b ust. 3 u.o. Posiadanie zarejestrowane działalności nie uprawnia do prowadzenia działalności wymagającej zezwolenia właściwego organu (zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jest podstawą do ubiegania się o wydanie stosownych decyzji). Zatem, wójt mając wiedzę o prowadzonej działalności bez zezwolenia powinien zawiadomić o tym WIOŚ, który nałoży karę administracyjną na przedsiębiorcę na podstawie art. 79b ust. 1 pkt 1 u.o. w zw. z art. 79d ust. 1 u.o.
Ponadto, przedsiębiorca produkując nowe ramy wytwarza odpady pochodzące z odpadowych ram odebranych po wykonaniu usługi. Jest to nowy rodzaj działalności, który wymaga złożenia informacji o wytwarzanych odpadach, zgodnie z art. 24 u.o., czego przedsiębiorca nie uczynił. Wyczerpuje to dyspozycję art. 79b ust. 1 pkt 2 u.o., która również jest sankcjonowana karą administracyjną w wysokości 10 000 zł. Wykorzystując odpady do produkcji nowych ram przedsiębiorca prowadzi kolejną działalność wymagającą zezwolenia, tj. zbiera odpady i odzyskuje je, co podlega karze administracyjnej, o której mowa w art. 79b ust. 2 pkt 5 u.o. WIOŚ może za te naruszenia nałożyć jedną karę w wysokości 10 000 zł, ale może również nałożyć kary za poszczególne naruszenia.
W tej sytuacji, skorzystanie z dyspozycji art. 34 u.o. zobowiązującej przedsiębiorcę do usunięcia odpadów z miejsca do tego nieprzeznaczonego jest najłagodniejszą sankcją za przedmiotowe naruszenie. Należy jednak pamiętać, że wójt nie ma kompetencji do wskazania terminu usunięcia odpadów, zatem to przedsiębiorca będzie decydował w jakim terminie odpady będzie usuwał.