Pytanie
Ile razy w roku można pracownikowi zmieniać datę wypłaty wynagrodzenia np. z 1-go dnia miesiąca na 10-ty dzień miesiąca i odwrotnie?
Problem wynika z zaleceń PIP. Według tych zaleceń:
1. Pracownicy otrzymujący stałe składniki wynagrodzenia takie jak: płaca zasadnicza, dodatek stażowy, funkcyjny, naukowy - mają otrzymywać wypłatę wynagrodzenia 1-go dnia roboczego danego miesiąca za miesiąc poprzedni,
2. Pracownicy otrzymujący składniki stałe i zmienne wynagrodzenia takie jak godziny nocne, świąteczne, nadliczbowe - mają otrzymywać wypłatę wynagrodzenia 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
W teorii wydaje się to proste, natomiast w praktyce jest niewykonalne, ponieważ pracownicy w jednym miesiącu mają składniki stałe, a w drugim składniki zmienne. Zgodnie z zaleceniem PIP pracodawca powinien zmieniać pracownikom terminy wypłat, a co za tym idzie również informację o warunkach zatrudnienia. Zgodnie z k.p. pracownik powinien mieć jasno określony stały termin wypłaty wynagrodzenia.
Czy możliwe jest, że pracownik, który otrzymuje składniki zmienne np 4 razy w roku miał zmienianą wypłatę?
Ponadto w jednostce nie jest możliwe ustalenie dwóch grup pracowników, którym można określić sztywno terminy wypłat.