Pytanie
Spółka importuje specjalistyczne maszyny z Chin i sprzedaje je dealerom, a ci klientom ostatecznym. Spółka chce nawiązać współpracę z firmą leasingową, aby maszyny udostępniać też w leasingu. Model sprzedaży wówczas byłby następujący: spółka sprzedaje maszynę dealerowi, ten firmie leasingowej, a ta oddaje w leasing swojemu klientowi lub zatrzymuje maszynę na swoje potrzeby. Spółka chce zachęcić leasingodawcę wynagrodzeniem % od liczby sprzedanych maszyn.
Czy będziemy mieć tu do czynienia z rabatem pośrednim czy świadczeniem usług?
Firma leasingowa jest zdania, że świadczy usługi i w umowie proponuje zapisy o usługach promocyjno-marketingowych. Zobowiązuje się do świadczenia na rzecz spółki usług, w ramach których będzie wykonywać następujące czynności: będzie starała się promować spółkę na swoich materiałach reklamowych, będzie przedstawiała swoim klientom ofertę spółki, będzie aktualizowała ofertę spółki w ciągu x dni od otrzymania materiałów, będzie gromadziła informacje dotyczące nabywanych od spółki maszyn, będzie przekazywała spółce miesięczne informacje dotyczące zamówionych u dealerów maszyn, będzie przekazywała spółce każdego miesiąca wykaz sprzedanych maszyn (w tym nazw klienta).
Potwierdzeniem wykonania usług będzie zakup x sztuk maszyn. Jeżeli nie nastąpi osiągnięcie zakupów minimalnej liczby maszyn uznaje się, że usługa nie została wykonana. Forma działań leasingodawcy pozostaje dowolna.
Jeżeli byłby to jednak rabat pośredni dokumentowany notą, to jak obie strony powinny się zachować - czy wykazywać w swoich rejestrach VAT podatek VAT (spółka - obniżenie należnego, a leasingodawca - obniżenie naliczonego; i czy liczyć w 100 czy doliczyć VAT), czy tylko wykazać obrót lub w ogóle nie wykazywać nic?