Pytanie
Firma zatrudnia 9 pracowników na podstawie umów o pracę i nie posiada regulaminu wynagradzania. W umowie o pracę obok wynagrodzenia zasadniczego pojawiają się także inne składniki:
- premia uznaniowa (nie określona kwotowo, a jedynie w widełkach procentowych 0-X%, bądź bez określenia procentowego). Premia ta przyznawana jest przez prezesa firmy według jego uznania i nie ma żadnych regulacji, w tym zakresie kto, w jakiej wysokości i na jakich zasadach może otrzymać taką premię. Nie ma także żadnego zapisu, który mówiłby czy premia ta przysługuje za okres absencji chorobowej. Z praktyki wynika jednak, iż nie było sytuacji, aby była przyznawana w miesiącu w którym pracownik przebywał jednocześnie na zwolnieniu lekarskim.
- premia za sprzedane mieszkania w rynku wtórnym – 30% wysokości uzyskanej prowizji
- premia za wynajęcie mieszkania na zlecenie – 30% wysokości uzyskanej prowizji
- premia za pośrednictwo kredytowe – 40% wysokości uzyskanej prowizji
Przykładowo premia za pośrednictwo w sprzedaży, wynajęcia mieszkania czy też za pośrednictwo kredytowe może być należna za październik (wtedy były uzgodnienia z potencjalnym klientem dotyczące określonej transakcji), ale faktura za takie pośrednictwo wystawiona jest przez firmę w miesiącu faktycznego dokonania wyżej wymienionych transakcji – tj. sprzedaży/wynajmu mieszkania, potwierdzonej aktem notarialnym/umową najmu czy też zestawieniem od banku odnośnie zrealizowanych transakcji kredytowych z naszymi klientami. Może się więc zdarzyć sytuacja, iż pracownik otrzyma wynagrodzenie tytułem pośrednictwa w sprzedaży, w miesiącu październiku, którą "wynegocjował" w miesiącu wrześniu, dodatkowo w miesiącu październiku czy nawet wrześniu może zachorować.
Które z wyżej wymienionych składników wynagrodzenia należy uwzględnić w podstawie wymiaru wynagrodzenia za czas urlopu i choroby?