"Na dzień dzisiejszy trwają ostatnie uzgodnienia w ramach raportu oddziaływania na środowisko. Chcielibyśmy ten raport zaprezentować i na tyle go dobrze przygotować, aby uzyskał pozytywną decyzję Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska" - powiedział minister.

"Chcemy też, żeby nie był kontrowersyjny, przede wszystkim pod kątem organizacji ekologicznych. Raport zostanie przesłany do Brukseli i tam szczegółowo omówiony w Komisji Europejskiej" - dodał.

Zapewnił, że pozostałe prace przebiegają zgodnie z harmonogramem i pod koniec tego roku powinny ruszyć prace budowlane przy przekopie. Jako najlepszą do realizacji inwestycji uznano miejscowość Nowy Świat. W tym miejscu Mierzeja Wiślana jest najwęższa.

Równocześnie z inwestycją dot. kanału na Mierzei Wiślanej, trzeba będzie zmierzyć się z rozwiązaniem problemu mostu pontonowego w Nowakowie. Przy wysokich stanach wody most ten nie może być rozszczepiany, co powoduje, że cała żegluga jest wtedy wstrzymana.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. (PAP)