Firma, która nie dysponuje własnymi środkami transportu stara się o uzyskanie zezwolenia na transport odpadów. We wniosku napisano, że transport będzie odbywał się pojazdami najętymi od podwykonawców.
Czy w takim przypadku organ ma obowiązek wezwać do przedłożenia umów wnioskodawcy z firmami wynajmującymi jej swoje pojazdy? Czy takie umowy będą potwierdzeniem możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność? W jaki sposób wnioskodawca w takim przypadku ma przedstawić możliwości techniczne i organizacyjne?
Firma, która nie dysponuje własnymi środkami transportu stara się o uzyskanie zezwolenia na transport odpadów. We wniosku napisano, że transport będzie odbywał się pojazdami najętymi od podwykonawców.
Czy w takim przypadku organ ma obowiązek wezwać do przedłożenia umów wnioskodawcy z firmami wynajmującymi jej swoje pojazdy? Czy takie umowy będą potwierdzeniem możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność? W jaki sposób wnioskodawca w takim przypadku ma przedstawić możliwości techniczne i organizacyjne?

W zezwoleniu na transport odpadów wskazuje się m.in. środki transportu odpadów, którymi będzie dysponował prowadzący transport odpadów. Dlatego też organ wydający decyzję może zażądać przedstawienia umów na użyczenie środków transportu.
Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o., prowadzenie transportu odpadów wymaga uzyskania zezwolenia. Zezwolenie wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska - dla przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych lub starosta - dla pozostałych przedsięwzięć. Najczęściej organem tym będzie więc starosta. Wniosek o zezwolenie powinien zawierać:
1) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidywanych do transportu;
2) oznaczenie obszaru prowadzenia działalności;
3) wskazanie sposobu i środków transportu odpadów;
4) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie transportu odpadów;
5) przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie transportu odpadów.
Jak widać z powyższego we wniosku powinny być wskazane środki transportu, a także przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie transportu odpadów. Przepisy u.o. nie precyzują, jakie dodatkowe dokumenty powinien przedstawić przedsiębiorca starający się o zezwolenie na transport odpadów. Sama jednak deklaracja podmiotu starającego się o uzyskanie zezwolenia na transport odpadów, że będzie korzystał z pojazdów najętych od podwykonawców może być niewystarczająca do wydania pozytywnej decyzji. Brak wskazania samych środków transportu oraz przedstawienia dokumentów pozwalających potwierdzić możliwość korzystania z tych pojazdów może więc uniemożliwić wydanie decyzji na transport odpadów, tym bardziej, że w samym zezwolenie organ wskazuje środki transportu będące w dyspozycji transportującego. Umowa zawierająca informacje o wynajmowanych pojazdach i zasadach ich wynajmowania będzie również zapewne brane pod uwagę przez organ wydający decyzję przy ocenie możliwości technicznych i organizacyjnych podmiotu umożliwiających należycie wykonywać działalność w zakresie transportu odpadów.

Paweł Sosnowski