Elektroniczne Punkty Kontaktowe zostały utworzone w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej oraz w Islandii, Liechtensteinie i Norwegii na mocy tzw. Dyrektywy Usługowej (dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym, opublikowana w Dz.Urz. UE L 376, 27.12.2006 r.). Zakres informacji udostępnionych na polskim elektronicznym Punkcie Kontaktowym ściśle określa z kolei art. 22b ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, który mówi także, że za kompletność i aktualność wspomnianych informacji odpowiadają właściwe organy.

Na portalu ePK opublikowano już opisy ponad 450 procedur administracyjnych, zaakceptowanych przez poszczególne ministerstwa i właściwe urzędy centralne, odpowiedzialne za dane przepisy i realizację procedur. Są to między innymi: licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką, czy wpis do ewidencji instruktorów nauki jazdy, uznawanie kwalifikacji do wykonywania zawodu ratownik medyczny) itd. Aby użytkownikom łatwiej było się odnaleźć wśród tak licznych treści – procedury są odpowiednio pogrupowane i uporządkowane według rozmaitych kryteriów: alfabetycznie, tematycznie, a nawet według zawodów. Użytkownicy mogą skorzystać także z wyszukiwarki, do której wystarczy wpisać słowo kojarzące się z przedmiotem danej działalności, a w wyniku wyszukiwania wyświetlone zostaną powiązane z danym hasłem opisy procedur. Wspomniane opisy procedur są regularnie przeglądane, a ich treść – odpowiednio aktualizowana. Pod każdym opisem procedury widnieje metryka, która zawiera zarówno datę publikacji, jak i datę ostatniej aktualizacji.
Portal internetowy Punktu Kontaktowego zawiera rozwiązania ułatwiających jego użytkownikom poruszanie się po zgromadzonych zasobach. Możliwe jest m.in. prowadzenie na żywo dialogu z konsultantami infolinii oraz korzystanie z bazy wiedzy za pomocą „wirtualnego urzędnika”. Informacja o Centrum Pomocy jest stale wyświetlana w górnej części strony internetowej Punktu Kontaktowego.
Dzięki uruchomionym na stronach ePK interaktywnym przewodnikom przyszli i obecni przedsiębiorcy mogą znaleźć wyjaśnienia, jak „krok po kroku” odnaleźć się w danej sytuacji, jak otworzyć własną firmę w konkretnej branży, czy załatwić inne sprawy związane z prowadzeniem swojego biznesu. W zależności od udzielonych przez użytkownika odpowiedzi na zadane przez system pytania, generowane są informacje adekwatne do danej sytuacji wnioskodawcy – tzn. użytkownik otrzymuje tylko najpotrzebniejszą wiedzę. Poradnik opisuje, jakie formalności i inne działania należy podjąć, aby załatwić daną sprawę np. otworzyć firmę remontowo-budowlaną, lokal gastronomiczny czy rozpocząć działalność w zakresie przewozu towarów.
Z portalu ePK mogą wygodnie i swobodnie korzystać użytkownicy z zagranicy. Na stronach punktu działa mechanizm automatycznego tłumaczenia na 52 języki. Stopniowo udostępniane są także treści przełożone przez tłumacza.
Działalnie i funkcjonowanie elektronicznych Punktów Kontaktowych w poszczególnych krajach podlega ocenie ze strony Komisji Europejskiej.