Aby dotacja, otrzymana przez podatnika–przedsiębiorcę została uznana za jego przychód z działalności gospodarczej, muszą być spełnione dwie dodatkowe przesłanki związania z:
1) przeznaczeniem dotacji oraz
2) uszczegółowieniem tego przeznaczenia.
Jeżeli chodzi o pierwszą wyjściową przesłankę, to zakłada ona przeznaczenie dotacji na pomniejszenie (pokrycie) kosztów działalności gospodarczej podatnika. Jest to o tyle zrozumiałe, iż pokrycie kosztów działalności przedsiębiorstwa ze środków dotacyjnych przekłada się na zwiększenie dochodu, stanowiącego różnicę między przychodem a kosztami jego uzyskania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dotacja ma pokryć koszty, które są w związku z prowadzoną działalnością dopiero przewidywane, czyli udzielana jest w systemie zaliczkowym, czy też celem jej przyznania jest zwrot wydatków, czyli refundacja kosztów już poniesionych.
Sens wprowadzenia omawianej przesłanki sprowadza się zatem do tego, iż w sytuacji, gdy danej dotacji nie można przypisać takiego kosztowego przeznaczenia, należy uznać, iż nie jest ona przychodem z działalności gospodarczej.
Jeżeli chodzi natomiast o drugą przesłankę stanowiącą wyjątek od przesłanki pierwszej, to jej praktyczne znaczenie należałoby rozumieć następująco: nawet jeśli dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków nie będzie ona stanowiła przychodu z działalności gospodarczej, jeśli jest ukierunkowana na sfinansowanie przez podatnika pozyskania składników majątku trwałego, czyli środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Powyższe jest uprzywilejowaniem tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują dotacje w celach inwestycyjnych, czyli unowocześniania, modernizowania swojego przedsiębiorstwa. Np. jeśli osoba fizyczna prowadząca jednoosobową firmę produkcyjną pozyska dotację na zakup nowoczesnego patentu technologicznego, stanowiącego w rozumieniu art. 22b ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) – u.p.d.o.f. - wartość niematerialną i prawną, wystąpi wyjątek, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f., wobec czego nie będzie potrzeby tratowania tego rodzaju dotacji jako przychodu z działalności gospodarczej.
Warunkiem skorzystania z takiej preferencyjnej kwalifikacji podatkowej dotacyjnego wsparcia przedsiębiorców jest dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych pozyskanych dzięki dotacjom. Zastrzeżenie to stawia pod znakiem zapytania powoływanie się na wyłączenie z zakresu przychodów z działalności gospodarczej dotacji na pozyskanie tych składników majątku trwałego, które zgodnie z wyraźnym postanowieniem ustawowym amortyzacji podatkowej nie podlegają (por. art. 22c u.p.d.o.f.). Mimo bowiem tego, że składniki te są także określone jako środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne dokonywanie w stosunku do nich odpisów amortyzacyjnych nie wchodzi w grę.