Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

PYTANIE:
W jakim celu definicja środków niebezpiecznych, zamieszczona w art. 8 pkt 14 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888) - dalej u.g.o.o.o., odwołuje się zarówno do przepisów polskich, jak i do przepisów europejskich? Czy są może jakieś sytuacje, kiedy nie da się zakwalifikować środków do środków niebezpiecznych na podstawie przepisów polskich i w związku z tym należy posiłkować się przepisami europejskimi?

ODPOWIEDŹ:
Odwołanie się w definicji środka niebezpiecznego bezpośrednio do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady wynika z tego, że rozporządzenia te są stosowane w krajach członkowskich UE w całości bez konieczności przenoszenia ich zapisów do odrębnych polskich aktów prawnych.

UZASADNIENIE:
Definicja środków niebezpiecznych zawarta w art. 8 pkt 14 u.g.o.o.o. odnosi się m.in. do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. U. WE L 353 z dnia 31 grudnia 2008 r., s. 1).
Odniesienie się do prawa wspólnotowego w tym zakresie wynika z zasad stosowania prawa. Podstawą prawną rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady jest art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z tym przepisem, rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Oznacza to, że przepisy powyższych rozporządzeń nie są przenoszone do polskiego prawa w postaci odrębnych aktów prawnych, tylko są stosowane bezpośrednio i stanowią część polskiego prawa. Dlatego w wielu przypadkach polskie przepisy, w tym te zawarte w u.g.o.o.o. w zakresie definicji środka niebezpiecznego, odnoszą się wprost do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady, a nie do polskich przepisów, ponieważ w tym zakresie nie ma odrębnych polskich regulacji.
 

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.