Od 13 maja 2021 r. obowiązuje art. 86f ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Przepis wprost odsyła do ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Te ostatnie  przepisy umożliwiają sądowi wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej w całości lub w części, gdy zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków rozumianych jako następstwa wynikające z podjęcia realizacji przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego wydano zaskarżoną decyzję.

Zobacz w LEX: Wpływ nowelizacji o udostępnianiu informacji o środowisku na proces inwestycyjny >>>

Więcej w LEX: Większe uprawnienia dla stron postępowania i organizacji ekologicznych w procesie inwestycyjnym >>>

Wojewódzki sąd administracyjny rozpatruje wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej (pełna nazwa: o o środowiskowych uwarunkowaniach) niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku. Co więcej, w przypadku wydania postanowienia o wstrzymaniu wykonania decyzji sąd rozpoznaje skargę na tę decyzję w terminie 3 miesięcy od dnia wydania tego postanowienia. Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje zażalenie na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w terminie 2 miesięcy od dnia wpływu zażalenia.

Wstrzymanie wykonania i co dalej?

Skutek jaki może wywołać wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej zależy od etapu, na którym znajduje się inwestycja. Zasadą jest, że jeśli sąd wstrzyma wykonanie decyzji środowiskowej zadaniem organu, który ją wydał jest poinformowanie o jej wstrzymaniu m.in. organu właściwego do wydania pozwolenia na budowę.  Z kolei organ, który otrzymał taką informację jest zobowiązany do zawieszenia postępowanie w całości albo w części w terminie 7 dni od dnia powzięcia informacji o wstrzymaniu wykonania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dotyczy to oczywiście sytuacji, kiedy postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę nie zostało zakończone.

Sprawdź w LEX: Jak udostępniać informację o decyzji środowiskowej po nowelizacji ustawy? >>>

Ustawodawca nie wprowadził żadnych zasad dla inwestycji, które mają już pozwolenie na budowę, ale ich realizacja nie została zakończona. Wydaje się, że celem omawianej nowelizacji nie było ograniczenie skutków wstrzymania wykonania decyzji środowiskowej tylko do będących w toku postępowań w sprawie pozwoleń na budowę a w ogóle uniemożliwienie realizacji inwestycji do czasu zakończenia postępowania sądowego. Przy takiej interpretacji pojawia się wiele możliwości działania, ale na orzeczenia sądów wskazujące, który z nich jest prawidłowy trzeba będzie jeszcze poczekać.

Autorka: dr Martyna Sługocka, ekspertka Legal Alert, senior associate w GWW.