Pytanie
Zakład dokonuje odprowadzania wód deszczowych i roztopowych do ziemi (Qmax = 1500 l/s) i posiada stosowne zezwolenie.
Czy w związku z tym zobowiązany jest do składania sprawozdania o ilości odprowadzonych wód, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia i innych danych oraz terminów i sposobów ich prezentacji (Dz. U. Nr 215, poz. 1366) - dalej r.r.w.p.i. - jeśli w posiadanej decyzji nie ma obowiązku monitorowania ilości tych ścieków?
Jeśli tak, to czy wyniki przekładać należy jedynie organowi ochrony środowiska, czy też do WIOŚ?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 26 stycznia 2012 r.
Z pytania wynika, że chodzi tu o sytuację dotyczącą specyficznych ścieków opadowych, które zostały zdefiniowane w art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. c ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.) – dalej pr. wod., czyli takich, które pochodzą z powierzchni zanieczyszczonych wyspecyfikowanych w tym przepisie i zostały zebrane w odrębny system kanalizacji. Zainteresowany podkreśla, iż w posiadanym pozwoleniu wodnoprawnym dotyczącym wprowadzania ww. ścieków do środowiska nie określono obowiązku prowadzenia monitoringu ilości tych wód. Dlatego też należy wyjaśnić, że w przypadku tego rodzaju wód obowiązuje odrębny system wymogów prawnych niż dla pozostałych rodzajów ścieków. Wody opadowe mogą być wprowadzone do środowiska, jeżeli spełniają wymagania określone w § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. Nr 137, poz. 984 z późn. zm.) - dalej r.w.ś.w.z. Ocena spełnienia tych wymogów jakościowych nie polega na badaniach parametrów ilościowych i jakościowych, jak to ma miejsce w przypadku pozostałych ścieków, lecz opiera się na prowadzeniu przeglądów eksploatacyjnych posiadanych urządzeń oczyszczających dla ścieków opadowych (§ 21 r.w.ś.w.z.) przeprowadzanych co najmniej 2 razy do roku.
W przepisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) - dalej p.o.ś., przewidziany jest odrębny system wynikający z art. 147 p.o.ś., który zobowiązuje prowadzącego instalacje oraz użytkowników urządzenia do okresowych bądź ciągłych pomiarów wielkości emisji lub ilości pobieranej wody. Tego rodzaju dane powinny być ewidencjonowane i przechowywane przez 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego. W myśl art. 149 p.o.ś. wyniki tych pomiarów powinny być przedkładane organowi ochrony środowiska oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i są wykorzystywane głównie w celu zapewnienia kontroli wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska. Szczegółowe wymagania dotyczące realizacji tego obowiązku precyzują przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206, poz. 1291) - dalej r.p.w.e.w. W zakresie gospodarki wodno-ściekowej obowiązek prowadzenia przedmiotowych pomiarów wynika z § 8 ust. 1 r.p.w.e.w., zgodnie z którym pomiary ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi powinny być prowadzone w sytuacji, kiedy odbywa się to w ramach szczególnego korzystania z wód, czyli wymagającego stosownych pozwoleń wodnoprawnych. Natomiast przepisy r.r.w.p.i. mają na celu usystematyzowanie i ujednolicenie formy przedkładania wyników opisywanych pomiarów. W przypadku wyników dotyczących pomiarów ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi obowiązuje układ przekazywania pomiarów określony w załączniku nr 2 do r.r.w.p.i.
Wydaje się zatem, że jeżeli analizowana sprawa dotyczy wprowadzania specyficznego rodzaju ścieków, w postaci wód opadowych, to ze względu na odrębny system oceny spełnienia wymaganych warunków dla tych ścieków, decydujące dla zakładu, jak i organów ds. środowiska będą wyniki z przeglądów urządzeń oczyszczających istniejących w zakładzie (np. separatorów). Natomiast odrębny system obowiązków, który wynika z art. 147 i 149 p.o.ś. może być istotny dla zapewnienia ww. organom systematycznej kontroli wielkości znaczących emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska.
Ewa Piętowska