Czy firma, która zamierza prowadzić odzysk odpadów z wcześniejszym ich gromadzeniem (ze względu na stosowaną technologię) powinna również oprócz decyzji na odzysk odpadów uzyskać zezwolenie na ich zbieranie?
Czy wystarczy samo zezwolenie na odzysk?
Przedsiębiorca, który prowadzi odzysk oraz zbieranie odpadów jest zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. przedsiębiorca, który prowadzi odzysk odpadów obowiązany jest do uzyskania zezwolenia na prowadzenie tej działalności. Zezwolenie na prowadzenie odzysku odpadów jest wydawane, w drodze decyzji na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Dla większości przypadków prowadzenia działalności w zakresie odzysku najczęściej wydaje starosta. Właściwość miejscową organu wydającego decyzje ustala się według miejsca prowadzenia odzysku odpadów. Zakres wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie odzysku został określony w art. 27 u.o. Jednoczenie przedsiębiorca, zgodnie z art. 32 ust. 1 u.o., który łącznie prowadzi odzysk lub unieszkodliwianie odpadów oraz zbieranie lub transport odpadów, jest zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie lub transport odpadów. Tak więc nie muszą Państwo składać oddzielnego wniosku o uzyskanie zezwolenia na zbieranie odpadów. Należy jednak we wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów uwzględnić wymagania przewidziane w art. 28 ust. 4 u.o.
Paweł Sosnowski