Pytanie
W najbliższym czasie w firmie planowane jest przejęcie części pracowników przez innego pracodawcę w celu organizacji części zakładu. Przyczyną przejęcia jest potrzeba reorganizacji procesu produkcji, działalności i struktur organizacyjnych firmy mająca na celu wzrost poziomu wyspecjalizowania obu firm i zwiększenia konkurencyjności podmiotów na rynku, polepszenie jakości świadczonych usług oraz optymalizację kosztów ponoszonych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dotychczasowe warunki pracy i płacy nie ulegną zmianie oraz nie przewiduje się potrzeby przekwalifikowania pracowników, ani redukcji zatrudnienia. Między pracodawcami podpisana zostanie umowa franczyzy.
1. Czy pracownikowi zatrudnionemu na czas niekreślony na stanowisku specjalisty finansowego będącego w okresie ochronnym (mniej niż 4 lata do emerytury) można zmienić zakres obowiązków - pracownik będzie wykonywał zadania biurowe, lecz zupełnie inne niż dotychczas wykonywane?
2. Zgodnie z art. 231 § 4 k.p. w terminie 2 miesięcy od przejścia części zakładu pracownik może bez wypowiedzenia za 7-dniowym uprzedzeniem rozwiązać stosunek pracy.
Czy pracownikom, którzy nie przyjmą nowych warunków z chwilą rozwiązania stosunku pracy należy wypłacić odprawę?
3. Czy pracownicy nowej firmy mogą świadczyć czynności na rzecz starej firmy na podstawie umowy cywilno-prawnej?
a) przypadek takich samych czynności – pracownik w godzinach od 7 do 15 wykonuje czynności elektryka dla firmy swojej – Nowa Firma. Od godziny 16 do 20 wykonuje czynności elektryka dla Starej firmy na podstawie umowy cywilno-prawnej.
b) przypadek innych czynności – pracownik w godzinach od 7 do 15 wykonuje czynności elektryka dla swojej firmy – Nowa firma. Od godziny 16 do godziny 20 wykonuje czynności mechanika dla Starej firmy na podstawie umowy cywilno-prawnej.