Organy Inspekcji Ochrony Środowiska rozpatrzyły w 2016 r. 1200 skarg i wniosków dotyczących uciążliwości zapachowej. Największa liczba skarg i wniosków w tym zakresie dotyczy m.in. eksploatacji oczyszczalni ścieków, wykorzystywania komunalnych osadów ściekowych w rolnictwie bez zachowania odpowiednich wymagań ochrony środowiska, nieprzestrzegania przepisów o nawozach i nawożeniu oraz zasad dobrej praktyki rolniczej przy nawożeniu gnojowicą, składowania lub unieszkodliwiania odpadów. Skargi dotyczą także nieprawidłowej eksploatacji ferm zwierząt i drobiu czy też zakładów przemysłowych. W prawie każdej kategorii ludzkiej działalności, w pewnych warunkach może wystąpić emisja różnych ilości zróżnicowanych związków zapachowoczynnych. W związku z powyższym jedyną możliwością rozwiązania problemu uciążliwości zapachowych jest skojarzenie ich istnienia z przyczyną powstawania.

Wiceminister Paweł Sałek podkreśla, że prace nad prawnym uregulowaniem problematyki uciążliwości zapachowej podejmowane są od wielu lat zarówno w kraju, jak i całej Unii Europejskiej. Wieloaspektowość tego problemu powoduje jednak, że do chwili obecnej nie ma jednolitego prawodawstwa unijnego w tym zakresie, w formie dyrektywy lub wytycznych. Istotnym jest fakt, że prawo Unii Europejskiej w zakresie ochrony powietrza nie obejmuje zagadnień z zakresu przeciwdziałania uciążliwościom zapachowym, pozostawiając poszczególnym państwom członkowskim dowolność działania. Na poziomie europejskim kwestia uciążliwości zapachowej została poruszona w dwóch dokumentach. Jednym z nich jest norma EN 13725:2003 „Determination of odour concentration by dynamic olfactometry” bezpośrednio tłumaczona na język polski jako PN-EN 13725:2007 „Oznaczanie stężenia zapachowego metodą olfaktometrii dynamicznej”. Norma ta jednak odnosi się wyłącznie do pomiarów emisji zapachu, a nie do jego stężenia (imisji) w terenie czy też uciążliwości zapachowej. Drugim zaś dokumentem jest decyzja wykonawcza z dnia 15 lutego 2017 r. Komisji Europejskiej 2017/302 ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do intensywnego chowu drobiu lub świń zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE. Jednakże regulacje te dotyczą wyłącznie instalacji o liczbie stanowisk większej niż: 40.000 w przypadku drobiu, 2000 w przypadku świń o wadze ponad 30 kg i 750 w przypadku macior.

Ze względu na liczne skargi i wnioski obywateli, także apele jednostek samorządu terytorialnego oraz interpelacje poselskie dotyczące rozpoczęcia prac nad ustawą o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej Ministerstwo Środowiska rozpoczęło prace legislacyjne w tym zakresie - poinformował Paweł Sałek. Przygotowano m.in. Ocenę Skutków Regulacji do przedmiotowego projektu ustawy oraz podjęto prace nad wprowadzeniem projektu ustawy do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zgodnie z postanowieniami z Zespołu ds. Programowania Prac Rządu decyzję odnośnie do kontynuowania dalszych prac nad ustawą oraz jej zakresu podejmie Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

Opracowanie: Ewa Saj, na podstawie odpowiedzi Ministerstwa Środowiska na interpelację poselską nr 11339

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z 27.04.2017 r.

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami