Pytanie
Spółka sprzedaje urządzenia. Do tych urządzeń dodaje klientowi polisę ubezpieczeniową na dodatkową gwarancje, która obejmuje okres roku licząc od momentu ustania podstawowej gwarancji producenta. Spółka płaci za polisę, która jest wystawiona na klienta, który kupił urządzenie. Ubezpieczyciel wypłaca spółce prowizję za każdą polisę. Spółka nie pobiera wynagrodzenia za polisę od klienta - klient dostaje ją w cenie urządzenia.
Czy spółka ma koszty ubezpieczenia dotyczące przedłużonej gwarancji rozliczać w czasie przez RMK - jeżeli tak, to w jakim okresie?
Czy prowizja od ubezpieczyciela za tę polisę też powinna być rozliczana w czasie?
Czy traktować polisę jako koszt własny sprzedaży urządzenia i zaliczać w koszty jednorazowo?
Klient może wykupić dodatkową przedłużona gwarancję na kolejne 3 lata, która rozpoczyna bieg po wspomnianym wyżej roku - tym razem płaci spółce. Za to też spółka dostaje prowizję od ubezpieczyciela. Dla klienta oznacza to, że każda naprawa, z którą się zgłosi, zostanie pokryta ubezpieczeniem. Spółka wystawi fakturę na klienta, a ubezpieczyciel pokryje koszty. Klient może zgłosić się na naprawę nie tylko do spółki, ale również do innej spółki z grupy, która również ma prawo dokonać naprawy, a ubezpieczyciel również pokryje koszty.
Czy istnieje jakikolwiek powód do rozliczania przychodów w czasie a polis przez RMK, czy też przychód za urządzenie i prowizję od ubezpieczyciela oraz koszt polisy i koszt urządzenia jednorazowo rozpoznać w RZiS?
Czy taka sytuacja według MSSF wymaga wyodrębnienia komponentu?
Jak powinno przebiegać księgowanie?