Pytanie
Czy zapisy § 16 ust. 1 pkt 2 r.w.t.d.p. dotyczą również ulic dojazdowych?
Czy na ulicach klasy D w osiedlach mieszkaniowych, po których nie jest przewidywany ruch autobusów komunikacji zbiorowej, należy stosować poszerzenia pasów ruchu na łukach kołowych?
Paragraf 16 ust. 1 pkt 1 r.w.t.d.p. drogi klasy Z i dróg wyższych klas oraz ulicy klasy L usytuowanej na obszarze przemysłowo-handlowym lub na której odbywa się zbiorowa komunikacja autobusowa.
Natomiast w zapisach pkt 2 jest mowa o drodze klasy D oraz innych niż wymienione w pkt 1 drogach klasy L. W punkcie tym nie używa się pojęcia ulicy.
Czy wobec powyższego zapisy pkt 2 nie dotyczą ulic dojazdowych?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 26 stycznia 2012 r.
Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430 z późn. zm.) – dalej r.w.t.d.p. szerokość każdego pasa ruchu powinna być zwiększona na łuku kołowym w planie, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, o wartość obliczoną w następujący sposób:
1) 40/R – na drodze klasy Z i drogach wyższych klas oraz na ulicy klasy L usytuowanej na obszarze przemysłowo-handlowym lub na której odbywa się zbiorowa komunikacja autobusowa,
2) 30/R – na drodze klasy D oraz innych niż wymienione w pkt 1 drogach klasy L,
gdzie R jest promieniem łuku kołowego osi jezdni wyrażonym w metrach, przy czym obliczone poszerzenie powinno być zaokrąglone do 5 cm w górę.
Zapisy pkt 2 dotyczą dróg dojazdowych oraz dróg lokalnych innych niż usytuowane na obszarze przemysłowo-handlowym lub na których odbywa się zbiorowa komunikacja autobusowa.
Definicja ulicy została sformułowana w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) – dalej u.d.p. Zgodnie z art. 4 pkt 3 u.d.p. przez pojęcie ulicy należy rozumieć drogę na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której ciągu może być zlokalizowane torowisko tramwajowe.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że pojęcie ulicy mieści się w pojęciu drogi, co pozwala na stwierdzenie, że zapisy pkt 2 analizowanego przepisu dotyczą również ulic dojazdowych, gdyż każda ulica jest w istocie drogą, z tym że położoną w terenie zabudowanym lub pod zabudowę przeznaczonym.
Jakub Mazurkiewicz