Czy prowadzenie kontroli i pobieranie próbek ścieków przez pracownika przedsiębiorstwa wodociągowo -kanalizacyjnego, które odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, z późn. zm.) – dalej u.z.w.o.ś. oraz § 11 rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 136, poz. 964) - dalej r.r.o.d.ś. - powinno rozpocząć się od złożenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, o którym mowa w art. 79 ust. 1 z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.)- dalej u.s.d.g.?
Kontrola ta nie odbywa się na zasadach ustalonych według zasad określonych w u.s.d.g., gdyż przedsiębiorstwo wodno - kanalizacyjne nie jest organem kontroli urzędowej. Jego kompetencje wynikają z przepisów szczególnych, jakim jest u.z.w.o.ś. oraz r.r.o.d.ś., ale podstawą prawną do wszczęcia kontroli są zapisy umowy cywilnoprawnej pomiędzy dostawcą ścieków a zakładem wodociągowym. Umowa taka m.in. powinna zawierać postanowienia dotyczące: ilości i jakości świadczonych usług kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia, praw i obowiązków stron umowy jak również procedur i warunków kontroli urządzeń kanalizacyjnych oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy. Postanowienia te mają zastosowanie w odniesieniu do kontroli przestrzegania warunków umowy.



Alicja Brzezińska