Odpowiedź:
Gmina nie może zorganizować przetargu na odbiór odpadów zmieszanych i odrębnego przetargu na odbiór odpadów selektywnie zebranych.

Uzasadnienie:
Co do zasady, w umowie zawartej z przedsiębiorcą odbierającym odpady wyłonionym w drodze przetargu, jak i w przypadku udzielenia zamówienia publicznego udzielonego w trybie in housena zasadach i w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy z 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych, gmina może zapisać, że podmioty te mają obowiązek osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, a w przypadku ich nieosiągnięcia obciążyć wykonawców karami. Ma ona bowiem prawo do ukształtowania stosunku prawnego w taki sposób, aby nałożyć na wykonawcę obowiązek uzyskiwania odpowiednich poziomów recyclingu i zapewnienia sobie prawidłowej realizacji usług. Poprzez takie zobowiązanie o charakterze kontraktowym, gmina nie wyzbywa się ciążącej na niej odpowiedzialności, wynikającej z mocy prawa określonej w ustawie z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - dalej u.u.c.p.g.

Gdyby jednak gmina zorganizowała odrębny przetarg na odbiór zmieszanych odpadów komunalnych i odrębny przetarg na odbiór odpadów selektywnie zebranych, to przedsiębiorca odbierający wyłącznie odpady zmieszane albo jeden rodzaj odpadów komunalnych najprawdopodobniej nie osiągnąłby wymaganych poziomów recyklingu, bowiem uwzględniając tylko objaśnienia dotyczące rodzaju odpadów, jakie bierze się pod uwagę przy obliczaniu poziomu odzysku i recyklingu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14.12.2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, osiągnięcie tych poziomów byłoby w praktyce niemożliwe.

Należy również mieć na uwadze dyspozycję art. 6d ust. 4 u.u.c.p.g., który określa, co powinna zawierać SIWZ, a mianowicie, m.in. wymogi dotyczące przekazywania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych oraz rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od właścicieli nieruchomości. Opis przedmiotu zamówienia musi być zbieżny z zapisami uchwały, o której mowa w art. 6r ust. 3 u.u.c.p.g., a więc określającej szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w obszarze odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i ich zagospodarowania, w zamian za uiszczoną przez nich opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. 

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami