Odpowiedź:
Zgodnie z art.  43 ust. 2 pkt 9 i ust. 3 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1987, ze zm.) – dalej u.o., w zezwoleniu na przetwarzanie odpadów określa się czas obowiązywania zezwolenia. Jest to zatem integralny element decyzji administracyjnej zezwalającej na przetwarzanie odpadów.
Jednocześnie ustawodawca w art. 44 u.o. wskazał, iż zarówno zezwolenie na zbieranie odpadów, jak i zezwolenie na przetwarzanie odpadów są wydawane na czas oznaczony, który nie może być dłuższy niż 10 lat. Zgodnie z art. 155 ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 23), decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Jak podkreślił WSA w Warszawie w wyroku z 6.11.2015 r., VII SA/Wa 745/15, LEX nr 1941477, "co do zasady istnieje możliwość zmiany decyzji w części dotyczącej terminu ich wykonania". W mojej ocenie zatem, o ile decyzja pozostaje nadal w obrocie prawnym, istnieje możliwość dokonania jej zmiany w tym również w zakresie czasu obowiązywania. Zaakcentować jednak należy, iż łączny czas obowiązywania zezwolenia, po dokonaniu zmiany w tym zakresie, nie może być dłuższy niż 10 lat. Warto nadmienić, iż zgodnie z częścią III pkt 46 załącznika do ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1827), w przypadku przedłużenia terminu ważności wydanego zezwolenia opłata skarbowa wynosi 50% stawki określonej od zezwolenia.

Anna Nieć, autorka współpracuje z publikacją Prawo Ochrony Środowiska
Odpowiedzi udzielono 2.03.2017 r.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów