W związku z zatwierdzeniem przez Radę Ministrw projektu ustawy o systemie rozliczania i bilansowania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenkw azotu (NOX) dla dużych źrdeł spalania, pojawiły się wątpliwości.Prowadzony przez nas zakład ciepłowniczy eksploatuje 4 kotły podpięte do dwch kominw: Emitor A i B:kocioł WR-5/1, rok budowy 1974, moc nominalna (w paliwie) 7,00 MW Emitor A,kocioł WR-10/2, rok budowy 1975, moc nominalna (w paliwie) 14,91 MW Emitor B,kocioł WR-10/3, rok budowy 1975, moc nominalna (w paliwie) 14,91 MW Emitor B,kocioł WR-30/4, rok budowy 1989, moc nominalna (w paliwie) 39,02 MW Emitor B.Zakład prowadzi okresowe pomiary emisji dla każdego kotła i na ich podstawie wylicza emisję płroczną i roczną SO2 i NOx dla każdego kotła oddzielnie.Czy przy takiej ilości kotłw i ich mocy ciepłownia podlega po wyżej wskazaną ustawę?Jeśli tak, to czy tylko kotły podpięte do Emitora B czy do obu?Jeśli ciepłownia będzie podlegać pod wskazaną ustawę, to czy przepięcie dwch kotłw WR-10 pod Emitor A lub przepięcie 1 kotła WR-10 pod Emitor A i ograniczenie mocy kotła WR-30 będzie skutkować wyłączeniem za systemu tego zakładu?Czy jest jakaś szansa, że z sumowania mocy kotłw (źrdło jako przewd kominowy) będą wyłączenia kotłw o mocy do 15 MW, tak jak w przepisach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz. Urz. UE L 334 z dnia 17 grudnia 2010 r., s. 17) - dalej dyrektywa 2010/75/UE?Jeśli ciepłownia będzie podlegać pod wskazaną ustawę konieczny będzie zakup analizatora do ciągłych pomiarw emisji SO2 i NOX na kominie?
Zgodnie z projektem ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania określa ona zasady funkcjonowania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania.
W świetle ww. ustawy przez duże źródło spalania rozumie się:
kocioł energetyczny, kocioł ciepłowniczy lub turbinę gazową, o nominalnej mocy cieplnej, rozumianej jako ilość energii wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu, nie mniejszej niż 50 MW,
przewód kominowy, do którego podłączone są kotły energetyczne, kotły ciepłownicze lub turbiny gazowe, o łącznej nominalnej mocy cieplnej, rozumianej jako ilość energii wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu, nie mniejszej niż 50 MW, w przypadku gdy dla tych urządzeń pierwsze pozwolenie na budowę wydano po dniu 30 czerwca 1987 r.
Moim zdaniem, w przypadku emitora A nie ma wątpliwości, że źródło nie podlega pod ustawę ze względu na nominalną moc cieplną < 50 MW.
Uważam, że również nie podlegają pod ustawę źródła podłączone do emitora B. Tu pomimo sumy nominalnej mocy cieplnej większej niż 50 MW, moim zdaniem, nie jest spełniony warunek uzyskania "pierwszego pozwolenia na budowę". Starsze kotły są z 1995 r., a ustawa wskazuje jako granicę 1987 r.
Jeżeli jednak właściwy organ do nadzorowania ustawy uznałby, że emitor B pomimo wszystko podlega pod ustawę to, moim zdaniem, odpowiednie "przepięcie" kotłów rozwiązałoby ten problem.
Ustawa powinna być zgodna z dyrektywą 2010/75/UE, tj. jej częścią "Przepisy szczególne dotyczące obiektów energetycznego spalania", szczególnie w przypadku, gdy konsekwencją niezgodności byłyby dodatkowe obowiązki nałożone przez ustawę na prowadzącego instalacje, np. zakup sytemu do ciągłych pomiarów emisji.
Marek Gall