Pytanie
Zakład Usług Komunalnych w mieście X jest jednostką organizacyjną Gminy X i działa na podstawie statutu. Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jednostka organizacyjna gminy jest zwolniona z podatku dochodowego. Na podstawie art. 11 ustawy dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych, podstawą działalności jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem JST lub ich związków od Skarbu Państwa, JST lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Tak więc, środki trwałe w postaci sieci wodociągowej czy kanalizacyjnej, przekazane przez gminę jednostce organizacyjnej gminy, nie stanowią przychodu podatkowego. Dlatego też nieodpłatne otrzymanie przez samorządowy zakład budżetowy środków trwałych nie upoważnia do naliczenia amortyzacji od tych środków do kosztów uzyskania przychodów. Amortyzacja w jednostkach budżetowych nie stanowi wydatków, jest kosztem. Do obliczania taryfy przyjmuje się wykonane dochody i wydatki, a nie przychody i koszty.
Czy słusznie uznaliśmy, że amortyzacja nie jest czynnikiem cenotwórczym?