Z badania wynika, że usługi pośredników w obrocie nieruchomościami są w Polsce nadal umiarkowanie popularne. Wśród badanych respondentów deklarujących chęć zakupu nieruchomości 20% twierdzi, że przy poszukiwaniach będzie wspierać się pośrednikiem. Dla porównania, w Europie Zachodniej, czy w Stanach Zjednoczonych niemal każda transakcja jest nadzorowana przez brokera.

42% respondentów zamierza poszukiwać ofert bezpośrednio. Wart odnotowania jest również fakt, że aż 34% badanych pomimo faktu poszukiwania nieruchomości w najbliższej przyszłości nie potrafi odpowiedzieć, czy będzie poszukiwać na własną rękę, czy też korzystać z pomocy biura pośrednictwa. Dla osób, które zdecydowały się na współpracę z pośrednikiem największe znaczenie ma: bogata oferta prezentowana przez biura nieruchomości (31% odpowiedzi), fachowa i profesjonalna pomoc i doradztwo (29%), a także bezpieczeństwo transakcji, a co za tym idzie pewność dokonywanego zakupu (18%). Dla 15% osób korzystających z usług pośredników ważna jest pomoc w załatwianiu formalności, dla 14 % pomoc prawna. 12% osób korzysta z usług pośredników, bowiem nie ma czasu samemu szukać nieruchomości. Nieco mniejsze znaczenie ma dla korzystających z usług pośredników fakt, że agencja zna realia rynku i ma większe na nim rozeznanie (9%). Dla 5% badanych liczy się zaufanie do agencji, a dla 4% szybkość załatwienia transakcji. Brak doświadczenia własnego przy zakupie nieruchomości, pomoc w negocjacjach ceny i pomoc w uzyskaniu kredytu jako powody korzystania z usług pośredników wskazuje 2 % badanych.

W badaniu zapytano też respondentów, które z oferowanych przez biuro nieruchomości usług są dla nich najbardziej istotne. Największy odsetek poszukujących mieszkań uważa za bardzo ważne „szczegółowe sprawdzenie nieruchomości pod względem prawnym i technicznym” (48%). Również wyszukiwanie nieruchomości oraz pomoc prawna przy transakcji mają dla respondentów szczególnie istotne znaczenie (odpowiednio 43% i 42%). Dla 38 % badanych bardzo ważna jest promocja własnej nieruchomości wystawionej na sprzedaż, pomoc w załatwianiu formalności związanych z zakupem (37 %), doradztwo i analizy dotyczące zakupu (33%), przeprowadzenie negocjacji z właścicielem nieruchomości (32 %) oraz pomoc w załatwieniu kredytowania (26%).

„Badania wskazują, że co piąta osoba poszukująca nieruchomości korzysta z usług pośrednika. W porównaniu do USA i krajów zachodnioeuropejskich jest to słaby wynik. W USA transakcje bezpośrednie należą do rzadkości, nawet pomimo tego, że koszt usługi pośrednika jest wyższy niż w Polsce. Jednak tam, w przeciwieństwie do naszego kraju, system pracy pośrednika opiera się na umowach z klauzulą wyłączności, i co istotne, wynagrodzenie brokera jest pobierane tylko od strony sprzedającej nieruchomość” – komentuje badania Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse S.A. I dodaje, że respondenci przywiązują dużą wagę do prezentowanej przez pośredników oferty oraz oczekują fachowego i profesjonalnego doradztwa. „Szczególnie cenią weryfikację oferty przez biuro, co w dużym stopniu daje im gwarancję poprawnie przeprowadzonej transakcji. Nie może to dziwić w sytuacji, kiedy pośrednik uczestniczy w czynnościach, których efektem jest podjęcie wieloletnich zobowiązań kredytowych klientów” – podkreśla Mariusz Kania. „34% respondentów nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy przy poszukiwaniu nieruchomości będzie wspierać się usługami pośrednika. Jest to wyraźny sygnał dla całego środowiska, że dbałość o wizerunek zawodu pośrednika i propagowanie zalet współpracy z agentem powinno przysporzyć biurom w najbliższym czasie wielu nowych klientów zainteresowanych współpracą” – konkluduje Mariusz Kania.

Badania zostało przeprowadzone na zlecenie Metrohouse przez Millward Brown SMG/KRC na podstawie ponad 1500 ankiet telefonicznych i wywiadów face-to-face z osobami w wieku 25-65 lat z Warszawy, Trójmiasta, Krakowa, Poznania i Wrocławia.