Porozumienia branżowe w zakresie skupu i obrotu hurtowego owocami, warzywami i ziemniakami wczesnymi w stanie nie przetworzonym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU
z dnia 8 czerwca 1971 r.
w sprawie porozumień branżowych w zakresie skupu i obrotu hurtowego owocami, warzywami i ziemniakami wczesnymi w stanie nie przetworzonym.

Na podstawie § 1 ust. 2 uchwały nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej (Monitor Polski Nr 33, poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się obowiązek zawarcia porozumienia ogólnobranżowego o współpracy i koordynacji w zakresie skupu i obrotu hurtowego owocami, warzywami i ziemniakami wczesnymi w stanie nie przetworzonym - zwanego dalej "porozumieniem".
2.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy płodów leśnych.
§  2.
1.
Prezydia wojewódzkich (miast wyłączonych z województw) rad narodowych podejmą uchwały zapewniające zawarcie i realizację porozumień terenowo-branżowych w zakresie objętym porozumieniem ogólnobranżowym na zasadach określonych w uchwale nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o wpsółpracy i koordynacji gospodarczej (Monitor Polski Nr 33, poz. 178) i w niniejszym zarządzeniu.
2.
Jednostki organizacyjne działające na terenie województwa i miasta wyłączonego z województwa mogą działać w jednym wspólnie zorganizowanym porozumieniu terenowo-branżowym.
§  3.
Obowiązkowi uczestniczenia w porozumieniach podlegają prowadzące skup lub obrót hurtowy towarami wymienionymi w § 1:
1)
spółdzielnie zrzeszone w Centrali Spółdzielni Ogrodniczych,
2)
spółdzielnie i ich związki zrzeszone w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
3)
przedsiębiorstwa zgrupowane w Zjednoczeniu Przemysłu Owocowo-Warzywnego,
4)
chłodnie składowe zgrupowane w Zjednoczeniu Chłodni Składowych,
5)
przedsiębiorstwa państwowego przemysłu terenowego,
6)
spółdzielnie zrzeszone w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy,
7)
przedsiębiorstwa zgrupowane w Zjednoczeniu Produkcji Leśnej "Las",
8)
państwowe przedsiębiorstwa "Warzywa-Owoce" oraz inne przedsiębiorstwa miejskiego handlu detalicznego - zgrupowane w zjednoczeniach przedsiębiorstw handlowych,
9)
spółdzielnie zrzeszone w Związku Spółdzielni Spożywców "Społem".
§  4.
Zakres porozumienia powinien w szczególności obejmować:
1)
w zakresie produkcji ogrodniczej:
a)
opracowywanie projektów programów wielkości i struktury produkcji oraz wnioskowanie metod i środków oddziaływania na kierunki rozwoju, lokalizację i koncentrację produkcji towarowej,
b)
organizowanie oddziaływania w celu poprawy jakości produkcji i poziomu pomocy agrotechnicznej dla producentów,
c)
określanie zapotrzebowania na nasiona, materiały szkółkarskie, środki ochrony roślin, nawozy i opakowania, materiały budowlane, opał i materiały pomocnicze,
d)
organizowanie szkolenia kadry instruktorskiej;
2)
w zakresie kontraktacji i skupu:
a)
przedstawianie wniosków co do form, metod oraz zasad kontraktacji produkcji ogrodniczej,
b)
opracowywanie zasad i form prowadzenia skupu oraz jednolitej podstawowej dokumentacji skupu,
c)
przedstawienie wniosków co do podziału pomiędzy uczestników porozumienia planowych zadań w zakresie skupu,
d)
opracowywanie programów rozwoju i lokalizacji sieci punktów skupu oraz określanie typowego wyposażenia punktów skupu;
3)
w zakresie zagospodarowania:
a)
podejmowanie środków w celu poprawy jakości owoców i warzyw w skupie i obrocie hurtowym,
b)
określanie, proponowanie i podejmowanie środków sprawnego zagospodarowania podaży warzyw i owoców,
c)
określanie form oraz przedstawianie wniosków w sprawie rozmiaru eksportu i udziału poszczególnych uczestników porozumień w eksporcie,
d)
opracowywanie w porozumieniu z właściwymi zjednoczeniami wiodącymi wniosków dotyczących wysokości zaopatrzenia surowcowego przemysłu owocowo-warzywnego i chłodnictwa, określanie najwłaściwszych źródeł zaopatrzenia surowcowego przemysłu i chłodnictwa,
e)
ocena potrzeb w zakresie importu artykułów mających wpływ na popyt warzyw i owoców z produkcji krajowej;
4)
w zakresie bieżącej koordynacji skupu i zagospodarowania:
a)
ustalanie systemu wymiany informacji handlowej o bieżącej sytuacji w podaży, skupie, zaopatrzeniu rynku, poziomie cen i marż handlowych oraz organizowanie tej informacji,
b)
ustalanie zasad koordynacji przerzutów oraz form pośrednictwa,
c)
ustalanie metod i środków oddziaływania w celu zwiększenia spożycia owoców i warzyw oraz podejmowanie wspólnej działalności w tym zakresie;
5)
w zakresie cen:
a)
opracowywanie zasad kształtowania poziomu cen skupu i cen zbytu w układzie regionalnym oraz ocena celowości i skuteczności dopłat eksportowych do cen skupu,
b)
ocena prawidłowości kształtowania poziomu sezonowych cen oraz wpływu średnich cen na przebieg i wyniki skupu, wielkość sprzedaży rynkowej, wysokość realizowanych marż handlu i rentowność;
6)
w zakresie postępu technicznego i inwestycji:
a)
ustalanie programu prób i doświadczeń w zakresie magazynowania, organizacji transportu i opakowań oraz zadań dla poszczególnych uczestników porozumienia w tym zakresie,
b)
określanie kierunków postępu technicznego, form obrotu, magazynowania, przechowywania i transportu, opakowań oraz określanie sposobów i środków realizacji,
c)
programowanie ogólnych potrzeb w zakresie bazy magazynowej, jej wyposażenia technicznego oraz budowy i wykorzystania inwestycji wspólnych,
d)
przedstawianie wniosków i opinii dotyczących zamierzeń inwestycyjnych uczestników porozumienia w zakresie punktów skupu, magazynów i przechowalni,
e)
opracowywanie projektów programów rekonstrukcji organizacyjno-technicznej obrotu oraz organizowanie i koordynowanie wykonania przedsięwzięć wynikających z zatwierdzonych programów rekonstrukcji.
§  5.
1.
Jednostką upoważnioną do wykonywania funkcji koordynacji ogólnobranżowej w zakresie skupu i obrotu hurtowego owocami, warzywami i ziemniakami wczesnymi jest Centrala Spółdzielni Ogrodniczych, zwana dalej "zjednoczeniem wiodącym ogólnobranżowym".
2.
Zaleca się, aby jednostkami wiodącymi w porozumieniach terenowo-branżowych były okręgi Centrali Spółdzielni Ogrodniczych.
§  6.
Do zadań zjednoczenia wiodącego ogólnobranżowego i jednostek wiodących w porozumieniach terenowo-branżowych należy w szczególności:
1)
przedstawianie organom administracji państwowej lub komisji do spraw skupu i zagospodarowania owoców, warzyw i ziemniaków wczesnych wniosków wynikających z prac podejmowanych w ramach porozumienia,
2)
koordynowanie w ramach zasad ustalonych porozumieniem obrotu towarowego oraz prowadzenie zbiorczej informacji handlowej,
3)
prowadzenie wymiany doświadczeń z wiodącymi zjednoczeniami w przemyśle owocowo-warzywnym i chłodnictwie w zakresie metod kooperacji skupu z przetwórstwem,
4)
inicjowanie prac badawczych w zakresie branży i współpraca z placówkami naukowymi i instytutami badawczymi,
5)
organizowanie i koordynacja współpracy pomiędzy uczestnikami porozumienia w ramach ustalonych tym porozumieniem.
§  7.
1.
Szczegółowy zakres koordynacji oraz tryb i formy jej wykonywania określą porozumienia (§ 1 i 2).
2.
Porozumienia powinny określać w szczególności:
1)
nazwy i siedziby uczestników porozumienia i ich jednostek nadrzędnych,
2)
szczegółowy zakres porozumienia,
3)
prawa i obowiązki uczestników,
4)
uprawnienia i obowiązki komisji działającej pod przewodnictwem prezesa zarządu (dyrektora okręgu) Centrali Spółdzielni Ogrodniczych oraz zasady reprezentatywności w komisji uczestników porozumienia, a także wyjątkowe kategorie spraw wymagających jednomyślności,
5)
uprawnienia zjednoczenia wiodącego, zapewniające wykonanie zadań określonych w § 6,
6)
postanowienia o odpowiedzialności uczestników porozumienia na wypadek nieprzestrzegania postanowień porozumienia.
3.
Ponadto porozumienie ogólnobranżowe powinno określać, że:
1)
w skład komisji wchodzą upoważnieni przedstawiciele po 1 osobie z:
a)
Centrali Spółdzielni Ogrodniczych (niezależnie od przewodniczącego),
b)
Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
c)
Zjednoczenia Przemysłu Owocowo-Warzywnego,
d)
Zjednoczenia Chłodni Składowych,
e)
Wojewódzkiego Zjednoczenia Przedsiębiorstw Handlowych w Katowicach, reprezentującego przedsiębiorstwa "Warzywa-Owoce" oraz przedsiębiorstwa miejskiego handlu detalicznego,
f)
"Społem" Związku Spółdzielni Spożywców,
g)
Wojewódzkiego Zjednoczenia Przedsiębiorstw Spożywczych Państwowego Przemysłu Terenowego w Poznaniu, reprezentującego przedsiębiorstwa państwowego przemysłu terenowego,
h)
Zjednoczenia Produkcji Leśnej "Las",
i)
Centralnego Związku Spółdzielni Pracy.
4.
Skład komisji porozumienia terenowo-branżowego określają prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w uchwałach przewidzianych w § 2 zarządzenia.
§  8.
W posiedzeniach komisji ogólnobranżowej biorą udział przedstawiciele Ministrów Przemysłu Spożywczego i Skupu, Rolnictwa oraz Handlu Wewnętrznego, a ponadto z głosem doradczym przewodniczący komisji terenowo-branżowych w zakresie skupu i obrotu hurtowego owocami, warzywami i ziemniakami wczesnymi. W sprawach skupu i obrotu hurtowego dotyczących poszczególnych województw komisja rozpatruje zagadnienia i podejmuje uchwały przy udziale przewodniczącego zainteresowanej komisji terenowo-branżowej. W posiedzeniach komisji terenowo-branżowej biorą udział z głosem doradczym przedstawiciele wydziałów skupu, rolnictwa oraz handlu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa.
§  9.
W sprawach nie unormowanych zarządzeniem stosuje się przepisy uchwały nr 116 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. o współpracy i koordynacji gospodarczej (Monitor Polski Nr 33, poz. 178).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.35.228

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Porozumienia branżowe w zakresie skupu i obrotu hurtowego owocami, warzywami i ziemniakami wczesnymi w stanie nie przetworzonym.
Data aktu: 08/06/1971
Data ogłoszenia: 01/07/1971
Data wejścia w życie: 01/07/1971