Decyzja 2015/1628 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013, sekcja VII - Komitet Regionów

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1628
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013 (COM(2014) 510 - C8-0152/2014) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0105/2015),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, a także Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013, sekcja VII - Komitet Regionów,
-
uwzględniając decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 26 lutego 2015 r. zamykającą dochodzenie z inicjatywy własnej OI/1/2014/PMC w sprawie informowania o nieprawidłowościach,
-
uwzględniając nowe przepisy dotyczące ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia,
-
uwzględniając wyrok Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej z dnia 7 maja 2013 r.,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0105/2015),
1.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2013 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w odniesieniu do Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem") nie odnotowano żadnych poważnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień;
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2013 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3.
zauważa, że w 2013 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 87 373 000 EUR (86 503 000 EUR w 2012 r.), z czego 84 800 000 EUR stanowiły środki na zobowiązania, w przypadku których wskaźnik wykorzystania wyniósł 97 %; wyraża ubolewanie z powodu obniżenia się wskaźnika wykorzystania w 2013 r. w porównaniu z rokiem 2012, kiedy wyniósł on 98,2 %;
4.
podkreśla jednak, że budżet Komitetu jest czysto administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki na pracowników instytucji, a pozostałą część - na budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne; odnotowuje wyjaśnienie Komitetu dotyczące niższego wskaźnika wykorzystania;
5.
zwraca uwagę, że powody, które doprowadziły do nieoczekiwanego orzeczenia w sprawie indeksacji płac, nie mają już zastosowania po zawarciu porozumienia w sprawie nowego regulaminu pracowniczego w 2014 r.;
6.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie w sprawie pomocniczości za rok 2013, w którym przedstawiono ogólny zarys działań Komitetu w zakresie monitorowania stosowania zasady pomocniczości w 2013 r.; uważa, że sprawozdanie to jest wartościowym narzędziem, przydatnym w pracach legislacyjnych Parlamentu; uważa, że publikacja takich sprawozdań powinna być odpowiednio nagłaśniana, a same sprawozdania powinny być przekazywane współprawodawcom;
7.
odnotowuje utworzenie nowej grupy politycznej (EKR) w Komitecie oraz niewielkie skutki finansowe jej utworzenia w 2013 r.; z zadowoleniem przyjmuje przekazane w rocznym sprawozdaniu z działalności informacje na temat działań politycznych Komitetu i apeluje o informowanie Parlamentu na bieżąco o postępach projektów oraz konsekwencjach budżetowych podejmowanych działań;
8.
zwraca uwagę na współpracę między Komitetem a Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, szczególnie w odniesieniu do procedury udzielania absolutorium;
9.
zauważa z zadowoleniem, iż zalecenia i wymogi parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej są rejestrowane przez dział budżetu Komitetu w centralnej bazie danych, zaś postępy we wdrażaniu są regularnie monitorowane; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że utworzono pięcioosobowy komitet do celów audytu wewnętrznego, a także fakt, że jak dotąd zalecenia Trybunału Obrachunkowego i Parlamentu są uwzględniane;
10.
z zadowoleniem przyjmuje nowy projekt zapoczątkowany przez Komitet, polegający na budżecie zadaniowym bardziej dostosowanym do specyfiki małych instytucji, co może zapewnić pełniejszy obraz kosztów i planowanych działań; zwraca się do Komitetu o dokonanie oceny korzyści, jakie odnotowano w związku ze stosowaniem nowego systemu;
11.
przyjmuje do wiadomości porozumienie o współpracy między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym (EKES), Komitetem i Parlamentem, które zostało ostatecznie podpisane dnia 5 lutego 2014 r. i na mocy którego dokonano transferu wielu pracowników Komitetów do nowego Biura Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS); wyraża nadzieję, że stosowanie tego porozumienia będzie miało zrównoważony charakter, przyniesie korzyści wszystkim trzem instytucjom na równych zasadach oraz pozytywnie wpłynie na dalszą racjonalizację zasobów; apeluje do wszystkich trzech instytucji, by po upływie roku od rozpoczęcia tego partnerstwa dokonały indywidualnej oceny wpływu porozumienia w odniesieniu do zasobów ludzkich, wydatków, synergii, wartości dodanej i treści;
12.
zwraca uwagę, że zapotrzebowanie na tłumaczenia zmniejszyło się o 19,1 % w porównaniu z rokiem 2012; zauważa jednak, że zmniejszyła się również wydajność wewnętrznego działu tłumaczeń;
13.
zwraca uwagę, że Komitet chce zracjonalizować zlecenia tłumaczeń oraz ustandaryzować niektóre typy dokumentów; popiera tę inicjatywę i zwraca się o przekazywanie mu pełnych informacji o jej wdrożeniu; jest zaniepokojony faktem, że w następstwie porozumienia o współpracy część tłumaczy wewnętrznych Komitetu została przeniesiona do nowego Biura Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS); zwraca się do Komitetu o przeprowadzenie specjalnej analizy skutków, jakie redukcja ta wywarła na jakość i wydajność jego służb tłumaczeniowych;
14.
zauważa, że w celu obliczania i porównania kosztów tłumaczenia oraz innych wskaźników uzgodniona została z innymi instytucjami wspólna metodologia; apeluje do Komitetu o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu wspólnie uzgodnionej metodologii;
15.
uważa, że w czasach kryzysu i ogólnych cięć budżetowych koszty posiedzeń wyjazdowych pracowników instytucji unijnych powinny zostać zmniejszone oraz, w miarę możliwości, posiedzenia te powinny być organizowane w siedzibach instytucji, ponieważ wartość dodana tworzona przez takie wyjazdy nie uzasadnia tak wysokich kosztów;
16.
z zadowoleniem odnotowuje, że w sprawozdaniu z działalności za 2013 r. Komitet zawarł informację o niewykorzystanych usługach tłumaczenia ustnego; pozytywnie postrzega spadek wskaźnika zamówionych, a niewykorzystanych usług tłumaczenia ustnego z 3,23 % w 2012 do 2,51 % w 2013 r.; uważa, że wynik ten można wciąż poprawić i wzywa Komitet do lepszego planowania spotkań;
17.
zwraca uwagę na wciąż niewielki stopień wykorzystania narzędzia do wideokonferencji; zauważa, że wdrażane są środki mające na celu rozpowszechnienie korzystania z tej możliwości komunikacji; zwraca się o przekazywanie mu informacji na temat postępów w tej dziedzinie;
18.
zaleca Komitetowi kontynuowanie prac nad wprowadzeniem regularnych kontroli oszczędności budżetowych wynikających z wdrożenia nowego porozumienia o współpracy administracyjnej z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym; zwraca się o szczegółowe informacje na temat wyników tej współpracy;
19.
zwraca uwagę, że kolejny średniookresowy przegląd nowego porozumienia o współpracy będzie odpowiednim momentem do dokonania oceny porozumienia i naprawy wszelkich stwierdzonych nieprawidłowości;
20.
zwraca się o szczegółowe informacje dotyczące wyników przeglądu śródokresowego i oczekuje, że ocena ta będzie również zawierać wspólną ocenę oszczędności budżetowych wynikających z porozumienia o współpracy;
21.
podkreśla potrzebę zwiększenia widoczności Komitetu poprzez wzmocnienie stosownej polityki informacyjnej i komunikacyjnej;
22.
wyraża zaniepokojenie niewielką liczbą kobiet na wyższych stanowiskach w Komitecie (67 % - 33 %); wzywa do uruchomienia planu na rzecz równości szans, w szczególności w odniesieniu do stanowisk kierowniczych, aby jak najszybciej zaradzić temu brakowi równowagi;
23.
wzywa Komitet, aby w rocznych sprawozdaniach z działalności - zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie poufności i ochrony danych - uwzględniał wyniki i konsekwencje spraw zamkniętych przez OLAF, w których przedmiotem dochodzenia była sama instytucja lub jakakolwiek z pracujących dla niej osób;
24.
domaga się, aby polityka Komitetu w dziedzinie nieruchomości była uwzględniana w jego rocznym sprawozdaniu z działalności, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że istotne jest, aby koszty takiej polityki były odpowiednio uzasadnione i niewygórowane;
25.
wyraża uznanie dla Komitetu za stałą jakość rocznego sprawozdania z działalności oraz za przedstawianie szczegółowego rocznego sprawozdania dotyczącego skutków działalności Komitetu, które stanowi ważne narzędzie oceny jego pracy; zauważa z zadowoleniem, że w rocznym sprawozdaniu z działalności zamieszczono pełną tabelę wszystkich zasobów ludzkich, jakimi dysponuje Komitet;
26.
zwraca uwagę, że członkowie Komitetu są demokratycznie usankcjonowanymi przedstawicielami szczebla lokalnego i regionalnego, prowadzącymi działalność polityczną; uważa zatem, że w kwestii ich dostępu do Komisji Europejskiej i jej służb powinni oni podlegać takim samym zasadom, jak inni politycy krajowi lub europejscy;
27.
jest zaniepokojony opóźnieniami w przyjmowaniu wewnętrznych zasad informowania o nieprawidłowościach; apeluje do Komitetu o wdrożenie tych zasad bez dalszej zwłoki.
28.
przypomina, że Komitet ma do czynienia z tą samą sprawą informowania o nieprawidłowościach od 2003 r.; kładzie nacisk na znaczny koszt dla podatników unijnych i szkody wyrządzone osobie zgłaszającej nieprawidłowości; zwraca się do Komitetu Regionów, by w trybie pilnym zastosował się do wniosków wyroku Sądu ds. Służby Publicznej z dnia 7 maja 2013 r. i uznał powództwo za uzasadnione oraz wreszcie zamknął sprawę;
29.
podkreśla, że Parlament nie będzie tolerował jakichkolwiek przypadków złego traktowania osób zgłaszających przypadki naruszenia we własnych szeregach ani w którejkolwiek z instytucji Unii oraz ponownie wyraża swoje absolutne zobowiązanie do przestrzegania ducha i litery przepisów dotyczących ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia;
1 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
2 Dz.U. C 403 z 13.11.2014, s. 1.
3 Dz.U. C 398 z 12.11.2014, s. 1.
4 Dz.U. C 403 z 13.11.2014, s. 128.
5 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.131

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1628 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2013, sekcja VII - Komitet Regionów
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015