Organizacja Państwowego Monopolu Tytoniowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 27 listopada 1926 r.
o organizacji Państwowego Monopolu Tytoniowego.

Na podstawie art. 19 i 62 ustawy z dnia 1 czerwca 1922 r. o Monopolu Tytoniowym (Dz. U. R. P. № 47 poz. 409) zarządza się co następuje:
§  1.
Minister Skarbu pełni funkcje naczelnej władzy Państwowego Monopolu Tytoniowego przy pomocy podległych mu właściwych władz i organów skarbowych.
§  2.
Minister Skarbu:
a)
decyduje w sprawach projektów ustaw i rozporządzeń ogłaszanych w Dzienniku Ustaw,
b)
mianuje na wniosek Dyrektora Polskiego Monopolu Tytoniowego Vice-Dyrektorów i innych urzędników Polskiego Monopolu Tytoniowego V, VI i VII st. służbowego, oraz przyznaje pracownikom kontraktowym wynagrodzenie umowne równe uposażeniu urzędników państwowych V i VI stopnia służbowego,
c)
mianuje Członków Komitetu Doradczego i Komisji Rewizyjnej dla Polskiego Monopolu Tytoniowego,
d)
decyduje w sprawach, co do których nie osiągnięto uzgodnienia między Komitetem Doradczym Polskiego Monopolu Tytoniowego, a Dyrekcją tegoż Monopolu,
e)
decyduje w poszczególnych sprawach, które sobie do aprobaty zastrzeże.

Ponadto Minister Skarbu decyduje w sprawach w Statucie Polskiego Monopolu Tytoniowego jemu zastrzeżonych, oraz zatwierdza wnioski przedstawione przez Dyrektora Polskiego Monopolu Tytoniowego w sprawach:

1)
ustalania wysokości podatku konsumpcyjnego od wyrobów tytoniowych, przywożonych z zagranicy, a pobieranego pod nazwą należytości monopolowej,
2)
ustalania warunków udzielania koncesyj na plantacje tytoniowe,
3)
ustalania cen sprzedaży wyrobów tytoniowych i prowizji dla sprzedawców tychże,
4)
ustalania cen taryfowych, po których plantatorzy winni są cały zapas wyprodukowanego tytoniu odsprzedawać Monopolowi Tytoniowemu,
5)
dotyczących ogólnego planu eksploatacji Monopolu Tytoniowego, oraz jego fabryk i zakładów (art. 17 ustawy),
6)
dotyczących planu finansowego, obrachunków rocznych, obrachunku zysków i strat, oraz bilansu.

W sprawach powyżej określonych Minister Skarbu decyduje po wysłuchaniu opinji właściwego organu Ministerstwa Skarbu.

§  3.
Ministerstwo Skarbu:
1)
wydaje zezwolenia na wytwarzanie, nabywanie, przywóz z zagranicy i sprzedaż artykułów służących do palenia pod postacią surogatów tytoniowych,
2)
wydaje zarządzenia w sprawach zwalczania przemytnictwa tytoniu i innych naruszeń postanowień ustawy o Monopolu Tytoniowym,
3)
rozstrzyga zażalenia stron przeciw zarządzeniom władz i urzędów skarbowych, dotyczących udzielania koncesyj na hurtowną i detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych,
4)
załatwia sprawy, przewidziane w art. 15 ustawy, a dotyczące umów prywatnych o nabycie, obciążenie lub zmianę takich praw, do których wykonywania wymaga się zezwolenia władz skarbowych, oraz sprawy, dotyczące zajęcia egzekucyjnego wspomnianych praw, urządzeń, przyrządów i materjałów, które służą do wykonywania koncesyj,
5)
załatwia w toku istancji sprawy wyszczególnione w art. 9, 10 i 11 ustawy.

We wszystkich sprawach wyżej pod 1 - 5 wyszczególnionych, Ministerstwo Skarbu zasięgać będzie opinji Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.

§  4.
Jako organ kontrolujący i działający z ramienia Ministra Skarbu ustanawia się przy Ministerstwie Skarbu Komisję Rewizyjną dla Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Komisja Rewizyjna Polskiego Monopolu Tytoniowego składa się. z trzech członków, mianowanych do odwołania przez Ministra Skarbu z pośród urzędników Ministerstwa Skarbu, lub osób postronnych. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, pozostająca z Polskim Monopolem Tytoniowym w stosunkach handlowych.

§  5.
Na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wyznacza Minister Skarbu jednego z członków, będącego urzędnikiem Ministerstwa Skarbu. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej jest odpowiedzialny w równej mierze z Dyrektorem Polskiego Monopolu Tytoniowego, w razie zaniedbania podjęcia kroków zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłości i nadużyć.
§  6.
Członkowie Komisji Rewizyjnej obowiązani są zachować tajemnicę o wszystkiem co dotyczy interesów Polskiego Monopolu Tytoniowego. Udowodnione niedochowanie tajemnicy powoduje wykluczenie z Komisji i niemożność ponownego mianowania.
§  7.
Komisja Rewizyjna rozpatruje bilans Polskiego Monopolu Tytoniowego i przedstawia w ciągu jednego miesiąca Ministrowi Skarbu wniosek o zatwierdzenie.
§  8.
Komisja Rewizyjna po uprzedniem porozumieniu się z Dyrektorem Polskiego Monopolu Tytoniowego ma prawo w każdym czasie dokonywać rewizji Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego; rewizję zaś zakładów Komisja Rewizyjna przeprowadza według własnego uznania. Komisja ma prawo żądać od Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego wszelkich wyjaśnień i ma prawo przeglądania ksiąg, dokumentów i korespondencji tejże Dyrekcji, oraz wglądania w gospodarkę podwładnych jej zakładów.

Przewodniczący Komisji składa miesięcznie sprawozdania Ministrowi Skarbu tak z czynności Komisji Rewizyjnej jak i z postępu pracy w Monopolu Tytoniowym. Odpisy tych sprawozdań podaje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Akcyz i Monopolów Ministerstwa Skarbu i Dyrektorowi Polskiego Monopolu Tytoniowego.

W razie stwierdzenia nadużyć Komisja Rewizyjna ma prawo wydawać doraźne zarządzenia zmierzające do zapobieżenia stratom Skarbu Państwa, a o ich treści komunikować na piśmie Ministrowi Skarbu i Dyrektorowi Polskiego Monopolu Tytoniowego.

Podwładne organa Polskiego Monopolu Tytoniowego obowiązane są udzielać członkom Komisji Rewizyjnej wszelkich wyjaśnień. Na życzenie organów Polskiego Monopolu Tytoniowego mają Członkowie Komisji Rewizyjnej potwierdzić pisemnie żądanie wyjaśnień.

§  9.
Zakres działania Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego określa rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 30 maja 1923 r. (Dz. U. R. P. № 65 poz. 507).
§  10.
Władze i urzędy skarbowe załatwiają w zakresie Monopolu Tytoniowego sprawy określone w art. 13, 14, 15 i 20 ustawy, zaś władze i urzędy celne sprawy określone w art. 9, 10 i 11 ustawy.
§  11.
Władze i urzędy skarbowe, oraz władze i urzędy celne i podległe im organa wykonawcze obowiązane są współdziałać z Dyrekcją Polskiego Monopolu Tytoniowego w zakresie ustalonym i w przyszłości ustalić się mającym specjalnemi rozporządzeniami Ministra Skarbu.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Z dniem tym tracą moc obowiązującą postanowienia rozporządzenia w § 9 wyszczególnionego, o ile są sprzeczne z niniejszem rozporządzeniem.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.127.742

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja Państwowego Monopolu Tytoniowego.
Data aktu: 27/11/1926
Data ogłoszenia: 29/12/1926
Data wejścia w życie: 29/12/1926