Ustawa expressis verbis wskazuje, iż na liście oczekujących na udzielenie świadczenia nie umieszcza się świadczeniobiorców kontynuujących leczenie u danego świadczeniodawcy oraz że zgłoszeń i wpisów na listę oczekujących na udzielenie świadczenia dokonuje się każdego dnia w godzinach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez danego świadczeniodawcę.

Ustawa zakłada także, iż świadczeniodawca prowadząc listę oczekujących zobowiązany będzie dołączyć do prowadzonej listy oczekujących oryginał skierowania przedstawiony przez świadczeniobiorcę - w przypadku świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na podstawie skierowania.

Świadczeniobiorca obowiązany jest dostarczyć wcześniej świadczeniodawcy oryginał skierowania, i to nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących. Niedostarczenie oryginału skierowania we wskazanym terminie oznacza skreślenie z listy oczekujących. Co istotne, w przypadku skreślenia świadczeniobiorcy z listy oczekujących w wyniku rezygnacji z udzielenia świadczenia, świadczeniodawca zwraca świadczeniobiorcy oryginał skierowania. Przyjęcie założenia, zgodnie z którym pacjent zobowiązany będzie do przedłożenia świadczeniodawcy oryginału skierowania w znaczącym stopniu wyeliminować powinno sytuacje zapisywania się pacjenta na więcej niż jedną listę oczekujących na udzielenie świadczenia.



 

Ustawa przyjmuje kolejno założenie, zgodnie z treścią którego w przypadku zakończenia wykonywania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniobiorcy wpisani na listę oczekujących u świadczeniodawcy, który wykonywał tę umowę, mogą wpisywać się na listy oczekujących prowadzone przez innych świadczeniodawców wykonujących umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w danym zakresie, przy czym świadczeniodawca, do którego zgłasza się taki świadczeniobiorca, ustala kolejność przyjęć według daty zgłoszenia u świadczeniodawcy, który zakończył wykonywanie umowy. Celem realizacji wskazanej normy, świadczeniodawca, który dotychczas wykonywał umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej obowiązany będzie wydać świadczeniobiorcy zaświadczenie o wpisaniu na listę oczekujących wraz z podaniem daty zgłoszenia się świadczeniobiorcy oraz oryginał skierowania (za wydanie zaświadczenia świadczeniobiorca nie ponosi opłaty), zaś oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia winien informować świadczeniobiorców wpisanych na listy oczekujących u świadczeniodawcy, który wykonywał umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, o możliwości udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej przez innych świadczeniodawców, którzy zawarli umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z tym oddziałem oraz o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia.

Przypomnienia w tym miejscu wymaga, iż opisana konstrukcja stanowi prostą konsekwencję ustawowej zasady, zgodnie z którą w celu otrzymania danego świadczenia opieki zdrowotnej świadczeniobiorca może wpisać się na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy. Wskazać również należy, iż w przypadku niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia, świadczeniobiorca podlegał będzie skreśleniu z listy oczekujących, chyba że uprawdopodobni, że niezgłoszenie nastąpiło z powodu siły wyższej.

Niezależnie jednak od faktycznych powodów usprawiedliwiających niezgłoszenie się w zakreślonym pierwotnie terminie, wniosek o przywrócenie na listę oczekujących świadczeniobiorca jest obowiązany zgłosić niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia.

Ustawa zakłada, iż dla świadczeniobiorców objętych diagnostyką mającą na celu rozpoznanie nowotworu złośliwego (tzw. diagnostyką onkologiczną) lub też objętych leczeniem mającym na celu wyleczenie tego nowotworu, świadczeniodawca prowadzi odrębną listę oczekujących na udzielenie świadczenia. Do listy tej nie stosuje się przepisów rozporządzenia ministra zdrowia z 26 września 2005 roku w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej. W takim bowiem przypadku świadczeniodawca umieszcza świadczeniobiorcę, z wyjątkiem świadczeniobiorcy znajdującego się w stanie nagłym, na odrębnej liście oczekujących na udzielenie świadczenia na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego oraz na podstawie takich kryteriów medycznych opartych na aktualnej wiedzy medycznej jak stan zdrowia świadczeniobiorcy, rokowania co do dalszego przebiegu nowotworu, choroby współistniejące mające wpływ na nowotwór, z powodu którego ma być udzielone świadczenie oraz zagrożenia wystąpienia, utrwalenia lub pogłębienia niepełnosprawności.

W tym miejscu podkreślić należy, iż omawiana ustawa w każdym przypadku, niezależnie od rodzaju prowadzonej listy oczekujących na udzielenie świadczenia, zobowiązuje świadczeniodawcę do przekazywania oddziałowi wojewódzkiemu Narodowego Funduszu Zdrowia właściwemu ze względu na miejsce udzielania świadczeń, i to co najmniej raz w tygodniu, informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia. Informacja ta publikowana jest i aktualizowana co najmniej raz w tygodniu na stronie internetowej oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia tworzył będzie centralny wykaz informacji o liczbie oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej i średnim czasie oczekiwania w poszczególnych oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia.

Ustawa wprowadza również obowiązek prowadzenia tych list w formie elektronicznej. Powyższe pozwolić powinno na skuteczne monitorowanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia prawidłowości prowadzenia przez świadczeniodawców list oczekujących, i to zarówno w zakresie kompletności danych umieszczanych na liście, ustalania kolejności udzielania świadczeń oraz rzetelności, wiarygodności i jakości informacji dotyczących czasów oczekiwania. Jednocześnie prowadzenie list oczekujących w formie elektronicznej z założenia ułatwi świadczeniodawcom efektywne zarządzanie listami oczekujących, zaś pacjentom umożliwi realizację prawa do zapisywania się drogą elektroniczną na wizyty oraz do monitorowania swojego statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia.


Czytaj więcej komentarzy tego autora:

Od 1 stycznia 2015 leczenie na podstawie karty onkologicznej bez skierowania >>>

Skierowania lekarskie: wyjaśniamy wątpliwości interpretacyjne >>>


Skierowania lekarskie: podstawy prawne i zakres świadczeń >>>

Lekarz może przepisywać leki refundowane, gdy on lub placówka ma umowę z NFZ >>>


Artur Paszkowski
Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UAM w Poznaniu, od 12 lat wykładowca w Katedrze Prawa Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, przygotowuje rozprawę doktorską z zakresu prawa ubezpieczeń zdrowotnych. Autor kilkudziesięciu artykułów i opracowań. Prowadził szkolenia dla organów administracji państwowej i przedsiębiorców z takich dyscyplin prawniczych jak prawo pracy, prawo cywilne oraz prawo podatkowe. Posiada kilkuletnią praktykę w obsłudze prawnej i podatkowej spółek prawa handlowego. Od trzech lat związany ze służbą zdrowia. Pasjonat kolarstwa, literatury i języków obcych. Współpracuje z wydawnictwem Wolters Kluwer, z Serwisem Prawo i Zdrowie.