O problemie informowała w interpelacji Bożena Lisowska, posłanka Koalicji Obywatelskiej. Jak wskazała, docierają do niej sygnały o ograniczeniach systemu, które zauważają pacjenci korzystający z centralnej e-rejestracji (w miejscach, w których zostało to umożliwione). Zaznaczyła, że jednym z najczęściej powtarzających się problemów jest brak możliwości wyboru konkretnego lekarza specjalisty (prowadzącego) podczas rejestracji na pierwszą wizytę do poradni kardiologicznej (rejestracja do poradni kardiologicznej jest jednym z trzech świadczeń działających obecnie w ramach pilotażu; pozostałe to umawianie badań profilaktycznych, m.in. mammografii). - Jak informują pacjenci, system umożliwia wybór jedynie zakresu terytorialnego i placówki, natomiast nie przewiduje wskazania konkretnego lekarza, co jest istotne zwłaszcza w przypadku pacjentów z chorobami przewlekłymi, którzy potrzebują stałej i zindywidualizowanej opieki - zwróciła uwagę.
Zapytała również resort o to, czy planuje wprowadzenie w centralnym systemie e-rejestracji funkcjonalności umożliwiającej wybór konkretnego lekarza przy rejestracji na pierwszą wizytę do poradni specjalistycznej, w tym kardiologicznej.
Pacjent zdecyduje sam
W odpowiedni Tomasz Maciejewski, wiceminister zdrowia, nie wskazuje wprost, czy takie problemy były zgłaszane w ramach pilotażu, deklaruje jednak, że wybór został umożliwiony. - Możliwość wyboru konkretnego lekarza przy rejestracji na pierwszą wizytę do poradni specjalistycznej, w tym kardiologicznej, jest już możliwa w centralnej e-rejestracji. Pacjenci, którzy chcą się zapisać do konkretnego specjalisty wybierają placówkę, a następnie lekarza jako kryterium. System pozwalana dodanie wielu kryteriów, umożliwiając tym samym wybór nawet kilku lekarzy - deklaruje wiceminister Maciejewski.
W odpowiedzi na pytania posłanki zaznacza też, że obecnie nie ma problemu związanego z ciągłością opieki u jednego lekarza kardiologa, ponieważ e-rejestracja służy jedynie do rejestracji wizyty pierwszorazowej. Na kolejne pacjent nadal musi rejestrować się bezpośrednio poprzez kontakt z placówką.
Posłanka Lisowska pyta również o docelową możliwość integracji z dokumentacją medyczną pacjenta w taki sposób, aby uwzględniać dotychczasowe leczenie przez konkretnego lekarza. Z odpowiedzi wynika jednak, że taka funkcjonalność, przynajmniej w tym rejestrze, nie jest planowana. Dostęp do dokumentacji jest obecnie możliwy dzięki tzw. systemom gabinetowym.
Wirtualna poczekalnia
Jak przypomina resort zdrowia, w przypadku wizyt umawianych do kardiologa w ramach centralnej e-rejestracji jest już dostępna (i będzie w przyszłości rozszerzana) specjalna poczekalnia, z której można skorzystać, jeśli pacjent nie znajdzie od razu pasującego mu terminu w danej placówce lub do konkretnego specjalisty. Wystarczy zapisać się, np. za pomocą Internetowego Konta Pacjenta, a będzie można otrzymać informację o zwalniających się miejscach. Pacjent otrzymuje także informację, ile osób również czeka na inny termin w wirtualnej kolejce. Gdy miejsce się zwolni, otrzyma odpowiednie powiadomienie. Jeśli dany termin nie będzie odpowiedni, wystarczy przełożyć wizytę. Warto jednak pamiętać, że jeśli nie zostanie odwołana, a pacjent się na niej nie zjawi, "spadnie" na koniec kolejki. Ma to zachęcić do odwoływania i przekładania wizyt z wyprzedzeniem, by nie marnować dostępnych terminów.
Czytaj także: Ustawa o Centralnej e-Rejestracji przyjęta przez Sejm
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












