Centralna e-rejestracja to usługa umożliwiająca zapisywanie się online na badania i wizyty u specjalisty. Jest wprowadzana stopniowo. Pilotaż, który trwa od października 2024 r., obejmuje cytologię, mammografię i pierwszą wizytę u kardiologa. Od 1 stycznia 2026 r. e-rejestracja będzie obowiązkową ścieżką na te trzy usługi. 

Zapisać będzie się można nadal na trzy sposoby: 

  • przez Internetowe Konto Pacjenta,
  • jego mobilny odpowiednik: mojeIKP
  • przychodnię, która świadczy daną usługę, czyli ma umowę na mammografię, cytologię lub konsultacje u kardiologa. 

Jak zaznacza Centrum e-Zdrowia, z punktu widzenia pacjenta główną zaletą e-rejestracji jest zebranie w jednym miejscu wszystkich wolnych terminów. Co oznacza, że pacjent nie musi obdzwaniać placówek. To także zapisanie wizyty na Internetowym Koncie Pacjenta, gdzie łatwo można sprawdzić termin i miejsce, a także powiadomienia wysyłane na mail lub telefon po zapisie i przed wizytą. 

Wciąż dużym problemem są bowiem zapomniane albo nieodwołane wizyty. W 2024 roku przepadło, jak podaje NFZ, w całym systemie ochrony zdrowia 1 358 537 konsultacji, w tym w zakresie kardiologii aż 299 738 (liczba ta obejmuje nie tylko pierwszą, ale i kolejne wizyty). Na ich miejsce kardiolodzy mogliby przyjąć osoby, które dopiero dostały skierowanie i zgłaszają się do kardiologa po raz pierwszy. Co oznacza, że prawie 300 tysięcy osób w 2024 r. straciło szansę na szybkie uruchomienie leczenia kardiologicznego. Dla porównania – w skali całego roku 2024 w całym systemie ochrony zdrowia na pierwszej wizycie u kardiologa było ponad 474,7 tys. osób. 

Asystent AI przypomni o wizycie 

Jak wylicza CeZ, z Internetowego Konta Pacjenta korzysta 19,8 mln osób, a ponad 3 mln z mojeIKP. To z kolei oznacza, że ponad 14-17 mln (część osób może korzystać z obu aplikacji) nie korzysta z żadnego z tych rozwiązań. Pewna grupa nie odczuwa takiej potrzeby, a część korzysta z prywatnych systemów i ubezpieczeń. Jest jednak także wiele osób, zwłaszcza w wieku emerytalnym, które są niezbyt biegłe w korzystaniu z internetu. Tym w korzystaniu z centralnej e-rejestracji pomoże Asystent AI, finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Obecnie trwa procedura przetargowa i poszukiwanie dostawcy rozwiązania. 

Rozwój i rozbudowa opracowanego modelu e-rejestracji w ramach KPO zakłada: 

  • umożliwienie zapisywania się na usługi świadczone mobilnie, na czym zyskają przede wszystkim mieszkańcy rejonów oddalonych od dużych placówek zdrowotnych, 
  • uruchomienie Asystenta AI, który ułatwi korzystanie z e-rejestracji. 

Docelowo Asystent AI:  

  • będzie odbierał połączenia telefoniczne; 
  • potwierdzi tożsamość dzwoniącego; 
  • będzie mówił po polsku, angielsku i ukraińsku oraz rozpoznawał język rozmówcy; 
  • zapewni pacjentom bezpieczne przekazywanie danych i możliwość stałej identyfikacji w systemie; 
  • pozwoli zmienić termin i miejsce wizyty; 
  • w razie potrzeby zapisze pacjenta do poczekalni i sprawdzi prognozowany termin usługi;
  • zmieni termin wizyty czy miejsce lub przyjmie odwołanie wizyty;
  • będzie zdolny do aktywnych połączeń i sam zaproponuje badanie profilaktyczne.