Wójt Turobina zwrócił się do RIO z pytaniem o możliwość sfinansowania z budżetu gminy m.in. wydatków związanych z wykonaniem podjazdu dla niepełnosprawnych przy kościele, ułożenia kostki wokół świątyni oraz wykonania oświetlenia zewnętrznego kościoła.

W odpowiedzi Izba jednoznacznie wskazała, że tego typu wydatki nie mają związku z zadaniami gminy. 

 

 

Zadania gminy wskazane wprost w ustawie

RIO wskazała, że zadania własne gminy wynikają z art. 6 i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.). Zwróciła też uwagę na regulacje ustawy o finansach publicznych z których wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie mają pełnej swobody w planowaniu i dokonywaniu wydatków ze swoich budżetów, ponieważ działania w tym zakresie są określone przez zadania do realizacji przez jst wskazane w odrębnych przepisach.

Wydatki związane z wykonaniem podjazdu dla niepełnosprawnych przy kościele, ułożeniem kostki wokół świątyni czy też wykonaniem oświetlenia zewnętrznego kościoła nie mają związku z zadaniami gminy.

Sprawdź też: Podmioty uprawnione do wystąpienia z roszczeniami w postępowaniu regulacyjnym o przywrócenie własności nieruchomości kościelnych >>>

Izba wskazała, że dokonanie wydatków ze środków pochodzących z budżetu gminy na rzecz kościoła nie ma podstaw prawnych, gdyż inwestowanie w obiekty na terenach należących do innych podmiotów prawnych nie należy do zadań własnych gminy wynikających z art. 7 u.s.g. Nie znajduje również uzasadnienia w przepisach art. 43 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, z którego wynika, że inwestycje sakralne i kościelne są finansowane ze środków własnych kościelnych osób prawnych (parafii).

Przeczytaj również: Dane osobowe obywateli są wewnętrzną sprawą kościoła>>

Sprawdź też: I SA/Gd 1116/21, Sprawozdanie z darowizny przekazanej na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą - Wyrok WSA w Gdańsku >>>

Gmina może dofinansować remont zabytkowego cmentarza

Izba przypomniała, że zadania własne gminy obejmują natomiast m.in. sprawy dotyczące cmentarzy gminnych oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Jeśli więc cmentarz jest komunalny, prace utrzymaniowe lub inwestycyjne takie jak np. wykonanie alejek będą mieścić się w zakresie zadań własnych gminy.

Dodatkowo wskazała, że finansowanie remontów zabytkowych cmentarzy wyznaniowych z budżetów samorządów gminnych jest możliwe na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Przepis ten pozwala na przyznanie w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru. Dotacja taka może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.

Warunkiem zasadniczym udzielenia wsparcia jest objęcie cmentarza (lub jego poszczególnych elementów, np. kaplic lub nagrobków) ochroną poprzez jego wpis do rejestru zabytków.

RIO Lublin, wyjaśnienie z dnia 20 lipca 2022 r. sygnatura RIO.V.070.45.2022