Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, kwotę maksymalnej wysokości opłaty za pobyt w izbie wytrzeźwień ustala minister właściwy do spraw zdrowia, w terminie do 15 lutego na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, w poprzednim roku kalendarzowym. 

Do kogo trafia opłata

Wysokość opłaty za pobyt w izbie wytrzeźwień jest określana przez organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały. Rada w wyjątkowych przypadkach, kierując się szczególnym charakterem placówki, może też postanowić w drodze uchwały o rezygnacji z pobierania opłat. Opłata za pobyt w izbie wytrzeźwień lub placówce stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego.  Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, opłata za pobyt obejmuje również udzielone świadczenia zdrowotne, podane produkty lecznicze oraz detoksykację.

Według obowiązujących przepisów izby wytrzeźwień mogą organizować i prowadzić organy samorządu terytorialnego w miastach liczących ponad 50 tys. mieszkańców oraz organy powiatu. Jednostka samorządu terytorialnego może też zlecić wykonywanie zadań izby wytrzeźwień innej placówce. Przeczytaj także:  Zamykają izby wytrzeźwień, a pijących przybywa

Do zadań tej izby należy m.in. sprawowanie opieki nad osobami w stanie nietrzeźwości, wykonywanie zabiegów higieniczno-sanitarnych oraz udzielanie pierwszej pomocy. Izby podejmują współpracę z właściwymi gminnymi komisjami rozwiązywania problemów alkoholowych oraz innymi instytucjami, których działalność ma na celu przeciwdziałanie problemom alkoholowym i ich skutkom.

Wzory dokumentów w LEX: