Maksymalne miesięczne wynagrodzenie pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru w 2012 r. wynosi 12.365,22 zł. Art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych  maksymalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.) .

W roku 2012 wysokość tej kwoty bazowej ustalono na poziomie z 2008 r. – art. 29j ww. ustawy, dodany przez art. 5 ustawy z dnia 22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. nr 291, poz. 1707) . Kwota ta w ustawie budżetowej na 2008 r. została ustalona na 1.766,46 zł. Maksymalne wynagrodzenie prezydenta miasta, burmistrza, wójta gminy, starosty, marszałka województwa oraz członka zarządu powiatu i województwa nie może w 2012 r. przekraczać miesięcznie 12.365,22 zł.

Jest to maksymalne wynagrodzenie ze wszystkimi stałymi składnikami wynagrodzenia, czyli wynagrodzeniem zasadniczym, dodatkiem funkcyjnym, dodatkiem specjalnym i dodatkiem za wieloletnią pracę. Do limitu miesięcznego nie wlicza się dodatkowego wynagrodzenia rocznego ani nagród jubileuszowych.@page_break@

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, ustalając wysokość wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa) musi tak dopasować poszczególne składniki wynagrodzenia, żeby łączne wynagrodzenie miesięczne nie przekraczało tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.) , które ustala warunki wynagradzania pracowników samorządowych, określa takie stawki wynagrodzeń, których zastosowanie doprowadzi do przekroczenia maksymalnej, ustawowej wysokości wynagrodzenia. Jednak w przypadku sprzeczności pomiędzy ustawą a rozporządzeniem obowiązuje zasada pierwszeństwa aktu prawnego wyższego rzędu, czyli w tym wypadku ustawy (lex superior derogat legi inferiori).

Na przykładzie wójta gminy powyżej 15 tysięcy mieszkańców, według rozporządzenia można maksymalnie ustalić wynagrodzenie następująco: wynagrodzenie zasadnicze – 6.000 zł, dodatek funkcyjny – 2.100 zł, dodatek specjalny (40%) – 3.240 zł, łącznie daje to 11.340 zł. Jeżeli wójt ma prawo do dodatku za wieloletnią pracę w wysokości 20%, to dochodzi 1.200 zł, więc łączne wynagrodzenie wyniosłoby 12.540 zł, czyli więcej niż ustawowy limit maksymalny.

Rada musi tak ustalić wysokość składników, w ramach widełek ustalonych w rozporządzeniu, aby łączne wynagrodzenie nie przekroczyło tego limitu, pamiętając, że wysokość dodatku za wieloletnią pracę jest określono ustawowo jako procent wynagrodzenia zasadniczego i wzrasta corocznie aż do osiągnięcia wysokości 20%.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. nr 291, poz. 1707)