Gmina zwróciła się z pytaniem dotyczącym prawa do korekty podatku naliczonego związanego z poniesionymi przez nią wydatkami na infrastrukturę wodociągowo kanalizacyjną oraz sposobu korekty, w związku z planowanym zawarciem umowy dzierżawy tej infrastruktury.

W ocenie gminy, w czasie gdy oddała wybudowaną infrastrukturę w nieodpłatne użytkowanie swojemu zakładowi budżetowemu nie działała w charakterze podatnika VAT.

Sytuacja ta ulegnie jednak zmianie, kiedy to gmina z nowo utworzoną spółką zawrze umowę dzierżawy. Spowoduje to, że gmina uprawniona będzie do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę infrastruktury w oparciu o ustawę VAT.

Organ podatkowy uznał takie stanowisko za nieprawidłowe.

Zdaniem organu nabycie towarów i usług służących do wybudowania infrastruktury nie miało związku z działalnością gospodarczą, gdyż wytworzona infrastruktura została przeznaczona do czynności pozostających poza zakresem VAT. Oznaczało to, że w chwili nabycia towarów i usług w trakcie realizacji inwestycji, jak również po oddaniu jej do użytkowania, gmina nie działała w charakterze podatnika.

Zmiana przeznaczenia w postaci umowy dzierżawy, nie spowoduje powstania prawa do odliczenia VAT, gdyż prawo takie powstaje w momencie gdy podatek jest wymagalny.

WSA nie zgodził się z interpretacją organu podatkowego.

W ocenie sądu gmina ma prawo do odliczenia całości wydatków poniesionych na budowę infrastruktury gdyż infrastruktura ta wykorzystywana była przez gminę do czynności opodatkowanych.

Więcje informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Samorządowy zakład budżetowy nie jest jednostką samodzielną skoro nie ma osobowości prawnej i realizuje jedynie zadania własne gminy. Wydzielone na rzecz zakładu mienie ma jedynie charakter organizacyjny a odpowiedzialność za jego zobowiązania ponosi jednostka samorządu terytorialnego, która go utworzyła.

Konsekwencją braku samodzielności jest to, że samorządowego zakładu budżetowego nie można uznać za samodzielnego podatnika, odrębnego od tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego.

Zatem w każdej sytuacji zarówno w stosunkach pomiędzy zakładem budżetowym i gminą, jak i w stosunkach z podmiotami trzecimi, podatnikiem pozostaje gmina – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Kielcach z 22 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Ke 657/15, nieprawomocny