W ramach tzw. tarczy antykryzysowej wsparciem nie objęto m.in. Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego (WORD), jednostkom podległym marszałkom województw.

W związku z rozszerzającą się pandemią COVID-19 w trosce o bezpieczeństwo i zdrowie obywateli i pracowników WORD, wszystkie ośrodki na terenie kraju do odwołania zawiesiły wszelką działalność statutową. Przede wszystkim związana jest ona z organizacją i przeprowadzaniem egzaminów państwowych na prawo jazdy, szkoleniem oraz inną działalnością gospodarczą.

 

WORD-y nie mają wpływów

Ośrodki są jednostkami samofinansującymi, których przychody w głównej mierze pochodzą z wpływów uzyskanych za egzaminy państwowe na prawo jazdy. Nie są objęte żadnym wsparciem finansowym z budżetu samorządu województwa ani z budżetu państwa. A są obciążone kosztami związanymi z prowadzoną działalnością egzaminacyjną, szkoleniową i gospodarczą. 

Czytaj w LEX: Tarcza antykryzysowa - rozwiązania dla przedsiębiorców i pracowników >

Jak podkreśla Olgierd Geblewicz, prezes zarządu Związku Województw RP, marszałek województwa zachodniopomorskiego, WORD czuwają nad bezpieczeństwem ruchu drogowego, przeprowadzają m.in. egzaminy na prawo jazdy, kursy dla kierowców zawodowych, szkolenia zmniejszające liczbę punktów. Ich rola jest zatem bardzo ważna, a pandemia koronawirusa uniemożliwia im działalność.

- To oczywiście strata dla mieszkańców, którzy nie mogą podejść do egzaminu i stać się kierowcami. Ale to także strata finansowa dla samych ośrodków, które utrzymują się z opłat za egzaminy czy szkolenia. Proszę pamiętać, że to samodzielne jednostki organizacyjne pozbawione finansowania zewnętrznego – dodaje marszałek.

Zobacz procedurę w LEX: Narzędzia podatkowe wspierające zwalczanie pandemii koronawirusa >

Ośrodki wciąż ponoszą koszty

Tymczasem mimo braku wpływów finansowych, ośrodki są zobowiązane na bieżąco ponosić bardzo wysokie koszty stałe związane z utrzymaniem. W zależności od ośrodka udział kosztów wynagrodzeń w kosztach ogółem waha się w przedziale ok. 50-70 proc.

Jak nam mówi Janusz Stachowicz, dyrektor WORD w Rzeszowie i  wiceprezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, WORD wydatki ponosi cały czas. - Ze specyfiką działalności  łączą się przede wszystkim koszty wynagrodzeń dla egzaminatorów i obsługi, czyli administracji, a także inne koszty działalności Ośrodka, na które składają się m.in. koszty najmu pojazdów egzaminacyjnych oraz podatki i opłaty – podkreśla.

Czytaj też: Nowe przepisy mają ułatwić szkolenie i egzaminowanie kierowców
 

Tarcza antykryzysowa powinna wesprzeć też WORD

WORD-y utraciły w całości wpływy z działalności, wobec czego oczekują wsparcia finansowego. - W większości WORD-ów załoga jest na tzw. postojowym, w Rzeszowie egzaminy zawiesiliśmy od 14 marca br., w niektórych Ośrodkach zostały one zawieszone później, ale już w żadnym WORD na terenie kraju egzaminy nie odbywają się – mówi Janusz Stachowicz.

- Dlatego w ocenie zarządu ZWRP zasadne jest udzielenie im pomocy rządowej w ramach tarczy antykryzysowej – mówi Olgierd Geblewicz.

Czytaj w LEX: Tarcza antykryzysowa – zasady i ocena rozwiązań dla przedsiębiorców >

Związek województw proponuje, żeby również WORD-y mogły zwrócić się z wnioskiem o przyznanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym. Istotne byłoby też wprowadzenie uregulowań prawnych określających zasady wynagradzania egzaminatorów w okresie przebywania na przestoju, nie świadczących pracy w związku z zawieszeniem działalności ośrodków oraz zapewnienie pomocy finansowej na pokrycie bieżących kosztów utrzymania ośrodków w okresie zawieszenia działalności.

Czytaj w LEX: Zagrożenie koronawirusem a prawo do prywatności >  

Niż demograficzny zrobił swoje

Trudną sytuację ośrodków dodatkowo spotęgował spadek liczby osób przystępujących do egzaminów państwowych w związku z pogłębiającym się niżem demograficznym i wzrost kosztów utrzymania ośrodków przy niezmiennych od 2013 r. stawkach opłat egzaminacyjnych.

Janusz Stachowicz nie chciał mówić o tzw. czarnych scenariuszach następstw dłuższego niedofinansowania WORD. Jego ośrodek dysponuje niewielkimi rezerwami finansowymi, które będą się jednak szybko kurczyły. - Myślę, że zamknięcie nam nie grozi, jednak każdy WORD ma inną sytuację, która już i tak  była trudna, bo dodatkowo spotęgował ją pogłębiający się niż demograficzny i związana z nim znaczna tendencja spadkowa liczby osób przystępujących do egzaminów na prawo jazdy – wyjaśnia.

Czytaj w LEX: Poradnik dla samorządów - wojewoda a jst w warunkach Covid-19 >

Jak wynika z analiz ZW RP z 46 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego działających na terenie kraju 24 odnotowały stratę na łączną kwotę ponad 11,5 mln zł. Pozostałe 22 WORD-y zakończyły ubiegły rok zyskiem brutto na łączną kwotę ponad 2,5 mln zł. Powyższe dane wykazują, że za 12 miesięcy 2019 r. WORD-y odnotowały łącznie stratę na poziomie prawie 9 mln zł. W analogicznym okresie 2018 r. ośrodki osiągnęły dodatni wynik finansowy w wysokości 3,43 mln zł, natomiast w 2017 r. zysk w kwocie 4,2 mln zł.