Projekt "Warszawa 19115" to przede wszystkim jeden, wspólny dla całego miasta numer telefonu, za pośrednictwem którego mieszkańcy mogą uzyskać informację na temat funkcjonowania urzędu miasta, miejskich jednostek, usług (procedur i etapów realizacji spraw), planowanych wydarzeń, organizacji imprez kulturalnych, remontów - zaznacza w komunikacie stołeczny ratusz.

Pod numerem 19115 można także zgłosić sprawę wymagającą interwencji administracji miejskiej (np. dziura w chodniku, nielegalne wysypisko śmieci, błąkające się zwierzę).

Do interwencji związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia w dalszym ciągu przeznaczony jest numer 112.

Aplikacja mobilna Warszawa 19115 (dostępna na OS Android, Apple iOS i Windows Phone) umożliwia zgłoszenie problemu lub awarii; wystarczy zrobić zdjęcie, wskazać miejsce zdarzenia i dodać jego opis. Po wysłaniu zgłoszenia, mieszkaniec otrzymuje potwierdzenie. Zgłoszenie jest przekazywana do odpowiedniej jednostki miejskiej lub biura. Aplikacja działa w oparciu o GPS, wymaga także stałej łączności z internetem.

Uruchomiono też portal www.warszawa19115.pl, za pomocą którego można zgłosić awarię, wysłać zapytanie.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w poniedziałek na briefingu prasowym podkreśliła, że podobny system komunikacji z mieszkańcami mają najnowocześniejsze miasta na świecie. Dodała, że do jego obsługi wyznaczono kilkadziesiąt osób z urzędu miasta i nie było nowego naboru pracowników.

Testowanie systemu trwało trzy miesiące, w tym czasie przyjęto ok. 50 tys. zgłoszeń. "Prosimy o wyrozumiałość, mogą zdarzyć się sytuacje, które nie zostały przewidziane podczas testowania" - zastrzegł miejski sekretarz Marcin Wojdat.

System ma być w przyszłości usprawniany przez dodawanie nowych funkcji.