Zgodnie z szacunkami OECD na skutek zmów przetargowych cena płacona przez zamawiającego może być ok. 20 proc. wyższa niż w przypadku niezakłóconej konkurencji. Oznacza to nieefektywne wydawanie środków publicznych, dlatego wykrywanie i eliminowanie zmów przetargowych jest jednym z celów UOKiK.

Zmowa przetargowa może drogo kosztować zamawiającego >>>

Warto nadmienić, iż w bardzo wielu przypadkach wydane przez Urząd decyzje dotyczące zmów przetargowych są potwierdzane przez sądy. Nie każdy jednak przypadek nieuczciwego zachowania uczestników przetargu może być przedmiotem interwencji UOKiK. Nieprawidłowościami podczas przetargów zajmują się także inne instytucje tj. Prezes UZP, ABW, CBA, prokuratura.

UOKiK może interweniować tylko wtedy, gdy nieprawidłowości w przetargu dotyczą takich wspólnych uzgodnień uczestników przetargu, które mają na celu lub skutkują ograniczeniem konkurencji.

Zmowy przetargowe są zagrożeniem dla rynku zamówień publicznych >>>

Przykładowo można wskazać:

- wycofywanie ofert, tzn. rezygnację przez zwycięzcę przetargu z zawarcia umowy z zamawiającym, co oznacza konieczność zawarcia umowy z przedsiębiorcą, oferującym wyższą cenę,
- ustalanie przez oferentów na zmianę, który z nich wygra w kolejnym przetargu,
- ograniczanie liczby ofert w przetargu polegające na tym, że uczestnicy zmowy uzgadniają, którzy z nich nie wezmą w ogóle udziału w przetargu lub wycofają wcześniej złożoną ofertę, po to, aby wybrano tę, którą oni wytypowali wcześniej jako zwycięską;
- podział rynku przez uczestników zmowy poprzez uzgodnienie, że nie będą składać ofert na określonym terenie.

Źródlo: www.uokik.gov.pl

Dowiedz się więcej z książki
Zamówienia publiczne na dostawy i usługi IT. Wybrane zagadnienia praktyczne
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł