Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną Projekt rozpoczął nabór do projektu „Polskie Marki Turystyczne”

Profesjonalizacja zarządzania turystyką na poziomie lokalnym

Przedsięwzięcie ma na celu wsparcie tworzenia tzw. regionów turystycznych, których marka, wysoka jakość świadczonych usług oraz spójny marketing mają zachęcać do podróży. Zdaniem resortu i POT niezbędne jest, aby informacje nt. miejsca były wiarygodne, a turysta mógł sprawnie zorganizować swoją podróż korzystając z atrakcji i usług zgrupowanych w ramach obszaru wizerunkowego danej marki.

W ramach projektu będą tworzone warunki dla kooperacji organizacji turystycznych, samorządów i podmiotów branży turystycznej, co ma doprowadzić do profesjonalizacji zarządzania turystyką na poziomie lokalnym. Celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której graniczące, a często nawet konkurujące ze sobą gminy czy lokalne organizacje turystyczne rozpoczną współpracę przy tworzeniu wspólnej oferty turystycznej pod jednym, dużo mocniejszym wizerunkowo szyldem i w ramach jednego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie i promowanie danej marki.

 

Wsparcie o charakterze doradczo-eksperckim

Ideą projektu jest stworzenie katalogu najbardziej atrakcyjnych polskich regionów i szlaków turystycznych, które będą profesjonalnie zarządzane i promowane.

Zarządcy terytorialnych marek turystycznych otrzymają wsparcie o charakterze doradczo-eksperckim, a na dalszym etapie pomoc w przygotowywaniu i pozycjonowaniu wysokiej jakości materiałów promocyjnych.

Według resortu i POT ważne jest wzmocnienie świadomości na temat roli współpracy pomiędzy poszczególnymi interesariuszami w procesie tworzenia i promocji oferty turystycznej. Ich zdaniem w Polsce brakuje silnych partnerstw na poziomie lokalnym, które scalałyby potencjał całego obszaru i prezentowały go na rynku, wzbudzając zainteresowanie turystów. Proces ten wymaga współpracy różnych sektorów - publicznego, prywatnego, pozarządowego oraz zapewnienia warunków organizacyjnych dla stabilnego i świadomie zarządzanego rozwoju marki.

Czytaj też: NIK: Brakuje strategii rozwoju sportów zimowych i infrastruktury

Kto może zgłaszać się do projektu?

Do udziału w projekcie „Polskie Marki Turystyczne” mogą aplikować zarejestrowane w Polsce organizacje, samorządy terytorialne i gospodarcze, instytucje, spółki, fundacje, stowarzyszenia, przedsiębiorcy prywatni, organizatorzy turystyki oraz inne jednostki, których jednym z celów lub zadań statutowych jest promocja turystyki.

Uczestnicy-zarządcy marek turystycznych po kwalifikacji zostaną podzieleni na dwie kategorie: „Polska Marka Turystyczna” - uczestnik spełniający wytyczne w zakresie dobrych praktyk zarządzania i promocji marką turystyczną oraz „Polska Marka Turystyczna – kandydat” - uczestnik, który potrzebuje wsparcia doradczo-eksperckiego w spełnieniu ww. wytycznych. Wszyscy zakwalifikowani, w szczególności kandydaci do tytułu „Polska Marka Turystyczna”, otrzymają dostęp do zapewnionego przez ministerstwo wsparcia w postaci udziału w szkoleniach, doradztwa eksperckiego, organizacji audytów, wizyt studyjnych czy uczestnictwa w badaniach wizerunku danych destynacji turystycznych.

Uhonorowani tytułem „Polska Marka Turystyczna” będą mogli korzystać ze wsparcia POT w prowadzeniu działań promocyjnych, m.in. z obniżonego kosztu udziału w branżowych targach w kraju i za granicą oraz w wystawach i wydarzeniach promocyjnych, produkcji materiałów promocyjnych, organizacji podróży studyjnych dla przedsiębiorców i potencjalnych kontrahentów oraz dziennikarzy.

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX:

Opodatkowanie działalności agroturystycznej

Obszary chronionego krajobrazu

Usługi hotelarskie a podatek od towarów i usług

Działalność Ośrodków Sportu i Rekreacji a CIT