Podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności przedstawiciele rządu przedstawili informację o rozwoju elektromobilności opartej na wodorze w transporcie publicznym w miastach.
Jak podkreślił wiceminister energii Michał Kurtyka, procesy energetyczne cechuje długa skala czasowa, a wodór jest jednym z rozwiązań energetycznych, które mogą przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu. Podał przykład Japonii, gdzie wodór jest jednym z alternatywnych źródeł energii. Następowało tam stopniowe wzmacnianie udziału wodoru w gospodarce.
Pojazdy elektryczne na razie górą
Drugim krajem, który wykorzystuje wodór, są Niemcy. Inne kraje wciąż zastanawiają się, jak ta technologia mogłaby ulec rozpowszechnieniu. - Obecne inwestycje są raczej nakierowane na pojazdy elektryczne, one będą dominowały w najbliższych latach, m.in. z uwagi na inwestycje dokonane przez producentów i ich inwestycje dla konsumentów – podkreślił.
Podczas posiedzenia eksperci podkreślani, że ważne jest powstanie w Polsce „wystarczającej masy krytycznej instytucji badawczej i firm, które miałyby potencjał do zaistnienia w międzynarodowym wyścigu, jeśli chodzi o wodór”.
Jak zaznaczył Kurtyka, ustawa o elektromobilności wprowadza pierwsze terminologie, m. in. „autobus zeroemisyjny”, który może być poruszany zarówno dzięki energii elektrycznej, jak i zamontowanym ogniwom paliwowym wodoru.
- W strefach czystego transportu są ustawowo zwolnione z restrykcji pojazdy elektryczne oraz napędzane gazem ziemnym i wodorem, co więcej te napędzane wodorem będą zwolnione z akcyzy – dodał.
Fundusz niskoemisyjnego transportu
Poinformował, że resort energii pracuje nad funduszem niskoemisyjnego transportu, którego zadaniem będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. - Zakładamy, że wsparcie w ramach funduszu otrzymają zarówno projekty związane z elektromobilnością, jak i CNG i LNG oraz wodór – wyjaśnił.
Wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marcin Ociepa podkreślił, że jego resort chce wypracować „poważny program dotyczący gospodarki opartej o wykorzystanie wodoru”.
- Są prowadzone bardzo konkretne prace, które podejmują przedsiębiorcy, chcemy wyjść im naprzeciw i tworzyć przyjazne otoczenie prawne, być partnerami w tych projektach. Jest odwieczne ryzyko zaangażowania w projekty przyszłościowe, widzimy jakie są koszty produkcji autobusów, autobus elektryczny cena rynkowa ok. 400 tys. euro, wodorowe ok.650 tys. euro - powiedział.
O Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego czytaj też komentarz Katarzyny Wlaźlak
Według autorki, plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego przyjmowany jest w formie uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego albo uchwały zgromadzenia związku międzygminnego, związku powiatów, związku powiatowo-gminnego, związku metropolitalnego zgromadzenia związku międzygminnego lub związku powiatów.
Procedura uchwalania samorządowych planów transportowych jest szczególna, odmienna od procedury uchwalania planów mających status aktów prawa wewnętrznie obowiązującego. Czytaj więcej